Welke bandenspecificatie Ferrari kiest, daar is Ross Brawn nog niet helemaal uit. Maar het staat voor hem wel vast dat de kwalificatie in Monaco een spektakel gaat worden. Brawn rekent op de nodige verrassingen.
Velen vrezen vooral dat de eerste sessie uitloopt op een drama, omdat er dan 22 coureurs zijn die een rondetijd neer moeten zetten. Brawn trekt die lijn door, zelfs in de derde kwalificatiesessie blijft het oppassen. ,,Zonder zelf een fout te maken kunnen mensen in de knoei komen. Hier is de kwalificatie echt een loterij”, verklaart de strateeg tegenover Formule 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper.

En hoe zit het dan met Ferrari’s lot? ,,Je kunt het risico reduceren. Door op het juiste moment naar buiten te gaan zodat je de coureurs de tijd geeft om een vrije ronde te rijden. Ook de banden zijn van belang in de kwalificatie. De zachte band is goed voor één ronde en wordt daarna snel minder, de harde is constanter.”

Normaal gesproken is het vrijwel zeker dat mensen die veel potentieel hebben wel door de tweede kwalificatiesessie heen komen. In Monaco kan dat anders zijn, omdat er tijdens de kwalificatie steeds meer rubber op het circuit wordt gelegd. ,,In de tweede sessie wordt het veld steeds competitiever. Dus moet je zo laat mogelijk naar buiten gaan, met het risico dat je op verkeer stuit. En in de derde sessie zijn er ook veel verschillen. Door de pitstops kan het zijn dat je geen vrij baan meer hebt, omdat je achter coureurs komt te zitten die slechts één run rijden in plaats van twee.”

De technisch-directeur erkent dat Michelin donderdag over de beste band beschikte. Bridgestone-coureur Alexander Wurz reed dan wel de snelste tijd, verder waren er vooral Michelin-coureurs in de top te vinden. Felipe Massa reed de tiende tijd, Michael Schumacher besloot de dag op P15. Maar volgens Brawn moet Michelin niet te vroeg juichen.

Het gaat er vooral om in de juiste banden voor de kwalificatie en de race te hebben. ,,Het circuit verandert enorm. Dus je moet zorgen dat je op zondag over de juiste banden beschikt. En daar vestigen wij onze hoop op, want het stelde niet veel voor op de eerste dag.”

,,De zachte optie is iets te zacht, dus die slijt te snel”, vervolgt de Engelsman. ,,De harde band lijkt behoorlijk wat grip te hebben. We vallen er een beetje tussenin. Als er meer rubber op het circuit komt te liggen, dan zie ik het wel goed komen. Michelin heeft het ook eens meegemaakt. Op donderdag sleten de banden heel snel, daarna kwam er meer rubber op de baan en waren ze plotseling niet te stuiten.”

Zaterdagochtend wordt dus erg belangrijk voor het Ferrari-team. Dan is er nog een laatste kans om de banden te vergelijken. Daarna moet er een keuze gemaakt worden. ,,Michael heeft nog maar één setje banden gebruikt. En bij Felipe hebben we beide opties even kort bekeken. Zaterdagochtend, dat wordt de sleutel tot eventueel succes.”

Dat Schumacher donderdag slechts één bandenset heeft gebruikt, vindt Brawn geen nadeel. Volgens hem is het juist van het grootste belang voor de race dat er zoveel mogelijk fris rubber is om op terug te vallen. ,,Zelfs als je op de eerste startrij staat zonder goede banden kun je nog verslagen worden in de race. En vooral omdat de zachte banden vrij snel slijten, is het erg belangrijk om veel nieuwe banden achter de hand te hebben. Dat kan dan echt het verschil maken.”