Bridgestone zinspeelt op ‘rode band’
Bridgestone speelt nog altijd met de gedachte om per 2007 een ‘rode band regel’ in de Formule 1 te introduceren. Het zou de races nog leuker kunnen maken.Bridgestone is in 2007 de enige bandenleverancier in de Formule 1 en verplicht zich om iedereen komend seizoen dezelfde banden te leveren. Maar de Japanse rubberproducent voelt veel voor het idee om de sport ‘op te leuken’ met een speciale, zachte rode band (zwarte band met rode wang), om de teams gedurende het weekend meer keuzevrijheid te geven en de races derhalve leuker te maken. Het geeft Bridgestone bovendien de mogelijkheid dat alle banden in een weekend worden gebruikt. Nu moet vrijdag een type band worden gekozen (hard of acht), waarmee vervolgens het hele weekend moet worden doorgereden. De band die afvalt (hard of zacht), belandt op een grote hoop.
,,We hebben nog geen knoop doorgehakt’’, aldus Bridgestones technisch manager Hisao Suganuma tegenover het Britse magazine Autosport. ,,We gaan er met de FIA over spreken.’’ Ook dienen alle teams unaniem met het plan van Bridgestone in te stemmen. In de Amerikaanse Champcars is de ‘rode band’ een succes gebleken in het voorbije seizoen.