Jenson Button raakt met de dag gefrustreerder nu het totaal niet loopt bij Honda. Pas vanaf juni komt daar misschien verandering in als het team een B-versie van de RA107 in wil zetten.Beide Honda-coureurs worstelden in Maleisië opnieuw met de auto. Tijdens de race heeft Button nog verschillende vleugelafstellingen geprobeerd, maar dat mocht niet baten. Aanpassingen aan de rembalans en bandendruk sorteerden evenmin het gewenste effect.

,,Zodra ik rem, blokkeren de achterwielen en dan waan ik me passagier in mijn eigen auto. Bovendien raken de remmen oververhit”, vertelt hij in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.

,,In vergelijking met Melbourne gaat het wel iets beter, maar dat doet er eigenlijk niet toe. We staan bij lange na niet waar we willen staan. Later in de race vond ik de balans van de auto wel wat fijner. Maar ja, voor Bahrein verwacht ik geen verbetering, al zou het een aangename verrassing zijn.”

Button geeft toe dat de huidige problemen hem doen beseffen dat hij vorig jaar meer van goede resultaten zoals podiumplaatsen had moeten genieten. ,,Een jaar terug stond ik op het podium in Sepang, was ik derde. Echt vrolijk was ik niet. Een gevoel van teleurstelling en frustratie overheerste.”

,,Net als nu. Ik had er achteraf gezien meer van moeten genieten. Zo zie je maar wat er gebeurt als het echt tegenzit, zoals ik nu aan den lijve ondervind.”

Teamgenoot Rubens Barrichello had voor de Braziliaanse media nog een aardige omschrijving in huis over het gedrag van de Honda op het rechte stuk. ,,Dan gedraagt de auto zich als een parachute, waardoor we topsnelheid tekort komen.”

Dit 'parachute-effect' wordt veroorzaakt doordat het nadeel van de luchtweerstand vanaf een bepaalde hoeveelheid neerwaartse druk overheerst. Denk hierbij aan het principe van een degressieve curve. Teveel neerwaartse druk levert dan geen tijdwinst, maar juist tijdverlies op.

AC/KVN