Het Circuit de Catalunya gaat verbouwen. De grootste veranderingen hebben betrekking op de laatste bochten voor start/finish. Deze worden met het oog op de veiligheid flink onder handen genomen.Het circuit wordt gemodificeerd tussen de bochten Europcar en New Holland. Het rempunt van Europcar wordt iets naar voren geschoven vanwege de vernauwing. Na het uitkomen van deze bocht volgt er een kort recht stuk, waarna de coureurs via een rechterbocht/chicane weer het rechte stuk opkomen.

Door de veranderingen in deze bochten moeten ook de uitloopzones aangepast worden. De meest in het oog springende aanpassing daarvan is het asfalteren van de uitloopzones, zodat de coureurs sneller hun weg kunnen vervolgen na het maken van een fout.

De meningen over het nut van de aanpassingen lopen uiteen. Tegenstanders vinden dat het enige uitdagende deel van het circuit om zeep wordt geholpen, maar er klinken ook positieve geluiden: de bochten waren te snel om te slipstreamen omdat dit in de Formule 1 anno 2006 verlies van neerwaartse druk oplevert.

Dit is in mei 2007 niet niet meer het geval, wat in theorie tot meer inhaalacties aan het einde van het rechte stuk zou moeten leiden.

Volgens de organisatie levert de verbouwing drie voordelen (lees: snelheidsvermindering) op: in de Europcar-bocht, bij het inrijden van de pitstraat en bij het opkomen van het rechte stuk.

De veiligheid in Würth wordt eveneens verbeterd. Door de muur te verplaatsen kan de uitloopzone zes meter worden verbreed. Tenslotte bouwt het circuit er zes pitboxen bij, wordt de paddock uitgebreid en komen er betere voorzieningen voor de toeschouwers.

KVN