Herman Vaanholt, de man die in het verleden verantwoordelijk was voor de organisatie van City Racing, heeft vrijdagochtend in Aken een oriënterend gesprek gehad met Formule 1’s huisarchitect Hermann Tilke om de plannen voor een stratenrace in Rotterdam eens te inventariseren. “Ziet de gemeente beren op de weg, of Formule 1-auto’s?”

Nu Liberty Media, de nieuwe rechtenhouder van de Formule 1, bij monde van commercieel topman Sean Bratches openlijk interesse heeft getoond voor een Nederlandse GP, is er de nodige deining ontstaan. Zandvoort presenteert over enkele weken de uitslag van een haalbaarheidsonderzoek, het TT-circuit in Assen hoopt binnenkort te horen of het een F1-licentie krijgt. De gemeente Amsterdam heeft laten weten geen stratenrace te willen, in Rotterdam schetste Herman Vaanholt onlangs vrijblijvend een circuit langs de Maas bij het nieuw te bouwen multifunctionele stadion.

Met zijn eigen ontwerp en de toekomstige ontwikkelingsplannen voor het gebied rond de Kuip stapte de voormalig organisator van City Racing (Rotterdam en Moskou) gisteren het kantoor van Tilke binnen. “Hij keek eerst even de kat uit de boom, begon vragen te stellen en naar de plannen te kijken. Hij werd steeds enthousiaster”, aldus Vaanholt, “en begon gelijk te tekenen. Tilke zag zeker mogelijkheden. Hij liet me een filmpje zien hoe het stadion in Stuttgart werd verbouwd voor een race-evenement van Mercedes. Super interessant om te zien.”

Voorlopig is het plan voor een stadsrace in Rotterdam niet meer dan dagdromerij, beseft ook Vaanholt. Er zal eerst een haalbaarheidsonderzoek moeten komen, voordat er überhaupt initiatieven ontplooid kunnen worden. “Zo’n studie is het enige wat ik wil”, licht hij toe. “Maar de gemeente zal daarvoor het initiatief moeten nemen. Ik ga daar met alle plezier aan proberen te trekken. Zo’n onderzoek kost een beetje geld, maar wie weet wat het oplevert? Ziet de gemeente beren op de weg, of Formule 1-auto’s? Het hangt er maar net vanaf wat je wilt zien.”

Vaanholt denkt dat een stratenrace op Nederlands grondgebied, zoals Bratches graag zou zien, best haalbaar is. Hij denkt daarbij in Rotterdam voor start/finish aan het nieuw te bouwen stadion met een capaciteit van 63.000 zitplaatsen. “De FOM wil meer stratenraces, ook vanwege de beleving. De stad staat dan een week op zijn kop. Als de FOM moet kiezen tussen bijvoorbeeld Rotterdam en – ik noem maar wat – Assen, dan zullen ze denk ik voor Rotterdam kiezen. Niet omdat Rotterdam beter is, maar omdat ze een stratencircuit willen.”

Illustratie circuit: Herman Vaanholt.