Red Bull heeft haar nieuwe auto, de RB14, speciaal voor de presentatie en eerste kilometers een tijdelijke livery gegeven. Een mooi moment om terug te kijken naar meer unieke en tijdelijke kleurstellingen in de Formule 1!

Het is niet voor het eerst dat Red Bull met een verrassende livery op de proppen komt: in 2015 kwam het ook met een ‘camo Bull‘ aanzetten. Met de RB11 maakte het vooral qua uiterlijk indruk tijdens de wintertests. Een winnaar bleek de RB11, ook eenmaal in normale kleuren gestoken, niet.

Oranje McLarens zijn tegenwoordig geen unicum meer, maar de bolides van het team uit Woking zijn ook decennialang in corporate zilvergrijs gestoken geweest. Voor en tussen titelsponsordeals met West en Vodafone door, greep McLaren voor de wintertests in 1997 (foto) en 2006 echter terug op haar huiskleur.

Het oranje van nieuwkomer Spyker had in het voorjaar van 2007 wel echt een Nederlands tintje. Het team verscheen in 2007 echter toch met een kleurstelling met meer zwart aan de start.

Jan Lammers reed in 1979 met verschillende liveries voor Shadow. Die met de grote Samson-leeuw is natuurlijk iconisch! Wie herinnert zich de ingetogen, grotendeels blauwe variant zonder leeuw immers nog?

De jarenlange sigarettenverslaving van de Formule 1 leverde nogal wat verschillende liveries op. Eind jaren negentig en begin jaren 2000 mocht in veel landen immers geen tabaksreclame meer gemaakt worden. Jordan, altijd creatief en in die jaren beroemd om knalgele bolides met stoere dierenkoppen op de neus, doopte Benson & Hedges zodoende om in Buzzin’ Hornets (zoemende horzels).

In 1999 verscheen BAR op de grid met een ‘ritssluiting’-bolide met twee halve liveries – met de ene kant Lucky Strike-rood en de andere zijde 555-blauw – nadat haar plan met per coureur verschillende kleurstellingen aan te treden was afgeschoten. Bernie Ecclestone was not amused, hij had waarschijnlijk liever de neutralere testversie van de auto (zie foto) aan de start gezien.

Williams rijdt al jaren in Martini-kleuren, maar de teamkleur is donkerblauw. Het heeft vaak testauto’s in die kleur gehad, zo ook in 2014 in Bahrein. Alcoholreclame is daar verboden, dus het is niet onlogisch dat Williams de Martini-deal pas daarna aankondigde.

Vast ook niet in alle landen gewaardeerd: de schaars geklede dames die tijdens een aantal races in 1977 op de door Penthouse gesponsorde Hesketh van Rupert Keegan stonden. Om het helemaal jaren zeventig te maken, omhelsden ze ook nog eens pakjes Rizla-vloeitjes. Ondenkbaar in gridgirl-loze Formule 1 van nu?

Een wat overbelichte foto? Nee, McLaren maakte in 1986 in de Grand Prix van Portugal eenmalig reclame voor Marlboro Light, waardoor het traditionele rood-wit plaatsmaakte voor wit met vaal oranje.

Speciaal voor zijn laatste Grand Prix voorzag Red Bull David Coulthards bolide in 2008 van een speciale Wings for Life-livery. Het goede doel van de energiedrankfabrikant werd in 2007 en 2012 ook vertegenwoordigd op de auto’s. Beide jaren konden fans door een donatie te doen met pasfoto van hun gezicht op de auto komen te staan. In 2007 (foto) zette het de foto’s er zo op, in 2012 werden ze een stuk netter in het Red Bull-blauw verwerkt.

Zeven jaar voor de Formule 1 ‘groen’ ging met de introductie van de hybridemotoren, toonde Honda zich in 2007 al klimaatbewust met de ‘earth car’, een zweverige blauw-groene livery die een milieubewuste boodschap moest uitdragen. De auto was geen succesnummer, en niet bepaald mooi. De zwarte testversie daarentegen…

Wit, donkerblauw en zwart – hoe lang zullen we de RB14 in deze kleuren zien? Tijdens de wintertests in Barcelona wordt de race-livery gepresenteerd, zo heeft het team aangekondigd. Een terugkeer naar wat bekend is, iets nieuws – of misschien toch deze zo positief ontvangen livery? Het blijft Red Bull, waar ze wel van een verrassing houden…

Foto RB14: Red Bull media. Overig beeld: Sutton Images.