Dennis wijst Mosley op belang privéteams
Ron Dennis is van mening dat er in de toekomstvisie van Max Mosley meer rekening moet worden gehouden met privéteams. De McLaren-teambaas wil voorkomen dat de FIA zich teveel op de fabrikanten richt.Vorige week lekte uit dat de FIA-voorzitter de Formule 1 vanaf 2011 milieuvriendelijker en van groter belang voor de auto-industrie wil maken. Zijn voorstellen vormen het startpunt voor een ongetwijfeld lange reeks van onderhandelingen om tot overeenstemming te komen over het toekomstig reglement.
In Monaco is de discussie volop in gang gezet nu verschillende teambazen hun mening geven over deze toekomstplannen. Zo heeft Mario Theissen laten weten voorstander te zijn mits verschillende plooien worden gladgestreken en er goede afspraken worden gemaakt over kostenbeheersing.
De FIA is van plan om met de huidige fabrikanten, en voor de zekerheid ook maar Audi en Ford, rond de tafel te gaan zitten om uiteindelijk in goed overleg een reglement te schrijven. ,,Daar is op zich niets mis mee, maar we mogen de privéteams niet vergeten”, waarschuwt Dennis, die al heeft uitgerekend dat het doorvoeren van deze maatregelen 'een fortuin' kost.
,,Ik vind het niet verantwoord om met het opstellen van een reglement tegemoet te komen aan de eisen van fabrikanten die op elk willekeurig moment kunnen besluiten uit de sport te stappen. De historie heeft dit uitgewezen. Het is fundamenteel verkeerd om de Formule 1 op te bouwen rond fabrikanten.”
De Brit vreest dat teveel teams instemmen met de afslag die Mosley nu voorstelt omdat ze onder de huidige regels geen winnende auto kunnen bouwen. ,,Ik ben op zich niet tegen de gedane voorstellen, helemaal niet zelfs. Punt is… dit gaat altijd samen met teams die zo redeneren, want dit is de makkelijkste weg om zaken om te draaien. Dat vind ik fout en daarom zeg ik dat.”
,,De laatste vijf jaar hebben we zo'n beetje alle beslissingen genomen met één ding in ons achterhoofd: geld. Als deze voorstellen worden ingevoerd zal het een fortuin kosten om ons aan te passen, daarom mogen we dit aspect van het verhaal niet vergeten.”
,,Anders is de kans groot dat teams het hoofd niet meer boven water kunnen houden, enkel en alleen omdat ze niet gesteund worden door een fabrikant.”
Afgezien van het punt dat Dennis naar voren schuift zijn de reacties gematigd tot redelijk positief. Honda-teambaas Nick Fry noemt het onvermijdelijk dat de sport zich in deze richting begeeft en zegt zo'n driekwart van de voorstellen te steunen.
Jean Todt noemt Mosleys plannen een goed startpunt voor een discussie. Wel wijst hij er op dat de voorstellen teveel zijn gericht op de motor en te weinig op de aërodynamica en het chassis.
KVN