De Colombiaanse Tatiana Calderon beleeft vandaag waarschijnlijk de mooiste 100 kilometer uit haar carrère. De 25-jarige coureur mag tijdens een filmdag op het circuit in Mexico achter het stuur kruipen van een Sauber. Vrouwen in de Formule 1 blijven een zeldzaamheid, Suzie Wolff was in 2014 de laatste die tijdens een raceweekend mocht meedoen.

De rit van vandaag is niet echt een serieuze test te noemen, kilometers buiten Grand Prix-weekenden zijn schaars. Op filmdagen mag er niet meer dan 100 kilometer gereden worden, bovendien gebeurt dat op speciale banden zodat het voor teams onmogelijk is updates te testen. En waar de test van Calderon vandaag dus vooral op een pr-stunt lijkt, waren de kilometers van Wolff van serieuzere aard.

Susie Wolff in de Williams Sutton Images

Wolff, inderdaad de vrouw van Toto, was destijds de eerste vrouw in 22 jaar die tijdens een raceweekend mocht rijden. De geboren Schotse kartte al op hoog niveau en scoorde al eens een knappe vijfde plaats in het Britse Formule Renault-kampioenschap. Ze werkte al sinds 2012 als ontwikkelingsrijder en kreeg haar kans tijdens de eerste vrije training van het weekend in Silverstone. Deze exercitie eindigde in een sof, de motor begaf het na enkele ronden en Wolff moest de auto aan de kant zetten.

Er kwam echter een herkansing, op het circuit van Hockenheim klokte Wolff tijdens VT1 de 15e tijd op 0.2 seconde van teamgenoot Felipe Massa. En na een rol tijdens de wintertest in 2015 mocht Wolff in Barcelona voor een laatste keer de Williams het circuit opsturen.

De Italiaanse Giovanna Amati tijdens haar debuutweekend in Kyalami, Zuid Afrika. Sutton Images

Voor de voorganger van Wolff moeten we teruggaan naar 1992. De Italiaanse blondine Giovanna Amati werd door het legendarische Brabham aangesteld als tweede coureur. Tijdens raceweekenden in Zuid-Afrika, Mexico en Brazilië kon Amati echter geen indruk maken, Nigel Mansell was soms elf seconden sneller dan de Italiaanse. Na de GP van Brazilië werd ze ontslagen en vervangen door ene Damon Hill.

De periode 1992-2014 zonder vrouwelijke coureur had onderbroken moeten worden door María de Villota Comba. Ze testte in 2011 al voor Lotus Renault en werd een jaar later testcoureur bij Marussia. De Villota Comba mocht in juli dat jaar op een Brits vliegveld haar eerste meters voor het team maken. Tijdens de test werd ging het echter ernstig mis.

De Villota Comba botste met een lage snelheid tegen een stilstaande vrachtwagen en liep ernstig hoofdletsel op, ook verloor ze een oog door het ongeluk. Onderzoek wees uit dat ze onvoldoende was voorbereid op hoe de auto te stoppen. Ze werd verrast door de anti-stall waardoor de auto plots naar voren schoot. Maria de Villota Comba overleed tragisch genoeg plotseling een jaar na haar ongeluk. Ze werd gevonden op een hotelkamer in Sevilla, ze stierf op 33-jarige leeftijd door een hartaanval.

Carmen Jorda. Sutton Images

Lotus probeerde het in 2015 ook nog met een Spaanse. Carmen Jorda werd door het team gecontracteerd als ontwikkelingsrijder, een beslissing die Lotus op veel kritiek kwam te staan. Het zou louter te maken hebben met haar looks. Jorda bleef desondanks wel enige tijd aan het team verbonden, ook nadat het opging in Renault. Collega Marco Sørensen claimde dat ze in de simulator elf seconden langzamer was dan hem. Een claim die overigens nooit hard is gemaakt, zelf zegt Jorda dat ze minder dan een seconde toegaf op Romain Grosjean. Een kans tijdens een GP-weekend heeft ze echter nooit gekregen.

De vrouw met de meeste F1-races op haar naam is Lella Lombardi, in de jaren zeventig was zij actief bij March, RAM en Williams. Ze kwam uit in 17 GP-weekenden, 12 keer kwalificeerde ze zich voor de race. Ze is ook de enige vrouw die ooit in de punten reed, tijdens de GP van Spanje scoorde ze een half punt nadat de race voortijdig werd afgevlagd.

1976: Lella Lombardi geflankeerd door teamgenoten Vittorio Brambilla en Robin Herd in de March 761.