Er is discussie gaande over het al dan niet verplichten van remlichten in de Formule 1. Verschillende teams hebben dit getest in Bahrein en de kans bestaat dat het al dit seizoen wordt geïntroduceerd.Het is al enkele seizoenen verplicht om in de regen met een werkend achterlicht te rijden, vanwege het verminderde zicht in slechte weersomstandigheden. Om de veiligheid voor de coureurs verder te verhogen overweegt de internationale autosportbond FIA nu het gebruik van remlichten in te voeren. Net zoals we die op straatauto’s kennen.

,,Er ligt een voorstel op tafel om dit seizoen met remlichten te gaan rijden, maar wij zijn er niet van overtuigd dat dit al in Australië het geval is”, vertelt een woordvoerster van Scuderia Toro Rosso tegenover FORMULE 1 RaceReport.

,,Misschien dat het later dit jaar gebeurt… misschien, maar dat is nu moeilijk in te schatten. Er wordt over gesproken, dus we moeten even afwachten wat er van gaat komen.”

Dit voorstel gaat hand in hand met de verplichting van waarschuwingslampjes in de cockpits. Coureurs worden in het vervolg niet alleen gewaarschuwd door marshals die met vlaggen zwaaien, maar ook door een GPS marshalling system.

De lampjes zorgen er voor dat coureurs gewaarschuwd worden als er bijvoorbeeld een gele-vlagsituatie is op het circuit. Ook voor achterblijvers heeft het voordelen, zij merken zo sneller dat ze op een ronde worden gezet. Aankomen met het excuus dat ze de blauwe vlaggen niet hadden opgemerkt is er dus niet meer bij.

,,Alles dat dient ter vergroting van de veiligheid op het circuit is meer dan welkom. Nu is het alleen de vraag of de veiligheid er daadwerkelijk op vooruit gaat als remlichten hun intrede doen”, vervolgt de zegsvrouw.

,,Als de coureurs er positief over zijn, dan komt het er waarschijnlijk van. Ik denk dan aan een systeem dat voor iedereen gelijk is en waarmee het gevoel van veiligheid er verder op vooruit gaat.”

KVN