Stel je eens voor dat de FIA akkoord was gegaan met een chicane in de kombocht. Stel je eens voor dat alle teams, waaronder Ferrari, een goede show op wilden voeren voor de Amerikaanse fans. Stel je eens voor dat het debacle van 19 juni niet was gebeurd, hoe zou dat eruit gezien hebben? Dit is de verklaring die de FIA in de ogen van onze medewerker Adam Cooper uit had kunnen geven. Persinformatie

Grand Prix van Amerika, Indianapolis Motor Speedway 2005

Gezien de exceptionele omstandigheden vanwege de banden die Michelin mee naar Indianapolis heeft genomen en het daaropvolgende overleg tussen de teams, Bernie Ecclestone, Tony George, Michelin en Bridgestone stemt de FIA in met het aanleggen van een noodchicane. De racedirecteur moet nog een definitief oordeel vellen, maar de race zal van start gaan onder de hieronder uiteengezette voorwaarden.

De FIA wil er de nadruk op leggen dat met deze aanpassingen is ingestemd om de fans op het circuit en de vele toeschouwers over de gehele wereld niet teleur te stellen. Wij willen niet dat de sport onherstelbare schade oploopt door het niet meedoen van de Michelin-teams. Bovendien worden deze maatregelen niet genomen om het Franse bedrijf of haar zeven teams te helpen.

Michelin draagt de verantwoordelijkheid voor dit alles en ter zijner tijd zal hier gepaste actie tegen worden ondernomen. Verder wil de FIA Ferrari, Jordan en Bridgestone bedanken. Zelf kunnen ze hier niks aan doen, maar ze handelen in het belang van de Formule 1. Bovendien gaat er een woord van dank uit naar BMW Noord-Amerika en Porsche AG, die zich neer hebben gelegd bij het feit dat de tweede race in het bijprogramma geen doorgang kan vinden vanwege het werk aan de chicane. Officials van het circuit bestuderen momenteel de mogelijkheid om beide races na de Grand Prix te laten rijden.

Chicane

De racedirecteur en zijn staf zijn momenteel bezig met de laatste details omtrent de chicane. Als het werk klaar is zal er een extra sessie van tien minuten komen om de chicane te analyseren. Om de parc fermé-regels niet te breken, zullen alleen Robert Doornbos (Jordan) en Scott Speed (Red Bull) mee mogen doen.

De coureurs en teams in kwestie zijn overeengekomen om hun commentaar voor te leggen aan de overige coureurs en aan de FIA. Het aanvangstijdstip van de sessie zal door de racedirecteur bekengemaakt worden. Indien nodig, kunnen er nog meer korte sessies ingepland worden.

Tijdschema

Het normale tijdschema zal van 12.30 tot 13.00 uur dienst doen. De racecoureurs kunnen de chicane uitproberen tijdens hun verkenningsronde. Om de coureurs wat meer tijd te gunnen om aan de nieuwe bocht te wennen, zal het veld om 13.00 uur onder aparte omstandigheden van start gaan. De manier zal hetzelfde zijn als de procedure die dienst doen bij een afgebroken start, met het enige verschil dat de leider van de race (in dit geval pole-sitter Jarno Trulli) gevraagd wordt om het tempo wat meer op te schroeven.

Als een coureur er niet in slaagt om met een redelijk tempo te rijden, dan zal de racedirecteur zijn team verzoeken de coureur te melden dat hij moet versnellen. Blijft de coureur langzaam rijden, dan zal dit resulteren in een straf. Dit om te voorkomen dat coureurs langzaam rijden om benzine te sparen. Gedurende deze drie ronden mag er niet ingehaald worden. Wel zullen deze ronden meetellen als onderdeel van de race, als zijnde een start achter de safetycar.

Aan het einde van de derde ronde zal het veld stoppen op de grid. In bocht 13 zal er met gele vlaggen gezwaaid worden. Zodra de auto’s op de startgrid staan, zal de startprocedure gevolgd worden zoals dat normaal ook gedaan wordt. Dit alles om de toeschouwers langs het circuit niet teleur te stellen.

Chicane

Bij het instuurpunt van de chicane zal er met gele vlaggen gezwaaid worden, in ieder geval tijdens de eerste vijf ronden. Daarna kan de racedirecteur ervoor zorgen dat deze niet meer gezwaaid worden, dat is aan hemzelf. Dit zal vooral het geval zijn als er coureurs gelapt worden. Alle coureurs wordt duidelijk kenbaar gemaakt dat elke vorm van gevaarlijk rijden of het veroorzaken van een ongeluk in de buurt van de chicane zwaar wordt bestraft. Mogelijk leidt het tot uitsluiting in de volgende race.

De racedirecteur heeft het recht om de gele vlaggen weer te gebruiken, als hij daar aanleiding toe ziet. Op het scherm met de tijden zullen de teams hiervan onmiddellijk op de hoogte gebracht worden. Het is hun verantwoordelijkheid om hun coureurs hiervan zo snel mogelijk te verwittigen. Inhaalpogingen terwijl er gele vlaggen gezwaaid worden, zullen zeer serieus onderzocht worden.

De teams zijn ervan op de hoogte dat incidenten in de chicane, waaronder het losraken van de kerbstones, zullen resulteren in het gebruik van de safetycar. Dit wordt vooral gedaan met het oog op de veiligheid van de marshals. In extreme gevallen kan de rode vlag gezwaaid worden.

Parc fermé

Alle normale regels zullen dienst doen, met één uitzondering. Met de toestemming van de technische afgevaardigde mogen de teams de koeling van hun remmen aanpassen. Bij deze worden de teams ervan op de hoogte gesteld dat andere afstellingen gewijzigd mogen worden in de pit zodra de race van start is gegaan. Onder de bestaande parc fermé-regels is het veranderen van de stand van de voorvleugel toegestaan.

WK-punten

Omdat de teams die met de juiste banden naar Indianapolis af zijn gereisd, niet gestraft kunnen worden zullen de punten voor het contructeurskampioenschap enkel toegekend worden aan de Bridgestone-teams. Deze punten worden uitgedeeld onder de voorwaarde dat de auto’s van start gaan zoals ze zich gekwalificeerd hebben. Dit houdt in dat Ferrari voor de eerste en tweede plek achttien punten krijgt. Jordan verdient er tien met de derde en vijfde startplek. Minardi tenslotte krijgt acht punten voor de vierde en zesde kwalificatietijd. Deze wk-punten zullen uitgedeeld worden bij de start, aangezien het oneerlijk is als een Bridgestone-coureur vanwege een incident met een Michelin-wagen wordt gehinderd of de strijd moet steken. Punten voor de zevende en achtste plek zullen dit keer niet uitgedeeld worden.

Omdat de FIA de coureurs in dit geval als de onschuldige partij ziet en om het kampioenschap geen onnodige schade toe te brengen zullen de coureurs geen punten kunnen scoren. De houder van de commerciële rechten van de race heeft ermee ingestemd dat met het oog op het Concorde Agreement de bovenstaande klassering gebruikt zal worden. De hoogst geklasseerde Michelin-coureur zal als zevende finishen. Als een coureur zich zonder aanwijsbare reden terugtrekt uit de race zal hij zich na de race moeten komen verantwoorden bij de stewards.

Banden

Alle deelnemers van de race willen we op het hart drukken dat het tijdens de pitstop toe is gestaan om de banden uitvoerig te controleren. Als er een probleem van dusdanige aard is dat de banden verwisseld moeten worden, dan zal de desbetreffende coureurs tijdens de volgende race een drive-through penalty moeten ondernemen. Bandenwissels die tijdens pitstops zonder tanken worden uitgevoerd zullen niet bestraft worden. Dit heeft alles te maken met het veiligheidsoogpunt, waarschijnlijk zullen er na de race geen straffen meer opgelegd worden.

Als een deelnemers denkt dat hij niet meer beschikt over veilige banden, dan mag hij ongemerkte banden gebruiken. Dit zal na de race wel resulteren in een straf.

Grand Prix van Frankrijk

De kwalificatievolgorde voor de Grand Prix van Frankrijk zal bepaald worden aan de hand van de uitslag van de Amerikaanse Grand Prix. Hierbij wordt niet gelet op de bandenfabrikant, zodoende hebben alle coureurs genoeg reden om deel te nemen aan de race.

Indianapolis, 19 Juni 2005, 09:30 uur.