Dat Minardi een kans op het scoren van wk-punten heeft laten liggen afgelopen weekend wordt onderstreept door Tiago Monteiro. De Portugees startte vanaf de verkeerde startplek, maar reed wel naar de achtste plaats. En dat frustreert Doornbos, die een ronde achter de Jordan eindigde.
Voor de start wordt besloten over te stappen naar de reservewagen, die is afgesteld voor een volledig natte baan. De tank wordt gevuld en de regenbanden gemonteerd. Dit geldt voor beide auto’s (al rijdt Albers niet in de t-car), maar zowel Albers als Doornbos beleeft geen plezier aan de gok.

Na enkele ronden spartelen op het Belgische circuit, komen beide coureurs al snel binnen voor intermediates. Er komt geen regen meer, de baan wordt enkel droger. ,,Omdat ik in de kwalificatie iets sneller was had ik het voorrecht van de reservewagen. We hoopten op wat regen en stelde de auto daar ook op af. We waren bereid een gok te nemen en als het ergens kan, dan is het hier wel", vertelt Robert Doornbos Formule1.info-medewerker Adam Cooper.

,,Alleen leverde de gok niet het gewenste resultaat op, daarna ging ik naar buiten op slicks en dat werkte ook al niet. Het was kort gezegd een zware middag, voor de verandering werkte het geluk dat ik in het verleden had op Spa niet. Telkens zat ik te hopen op regen, want de auto was erg moeilijk te besturen met intermediates."

Ironisch genoeg is de Nederlander begonnen met racen na een bezoek aan het Belgische circuit in 1998, ook toen werd de race onder zeer natte omstandigheden gereden. ,,Het is nog altijd moeilijk te geloven dat ik hier mijn eerste Formule 1-race rijd, zeven jaar nadat ik ben begonnen met de autosport. Het is erg speciaal, zeker gezien de hoeveelheid Nederlandse fans."

KVN