Ecclestones ‘optimisime’ wordt echter niet gedeeld door Alan Permane, een kopstuk van het team van Lotus. “Sebastian is momenteel twee seconden per ronde sneller en zal een deel van die voorsprong meenemen het volgende seizoen”, voorspelt hij in gesprek met Autosport. “De nieuwe regels zullen weliswaar voor een kleine verschuiving zorgen, maar van een complete ‘reset’ zal geen sprake zijn”, stelt Permane. “Teams als bijvoorbeeld Caterham of Marussia zullen volgend jaar echt niet ineens vooraan meedoen.” Permane denkt bovendien dat juist Red Bull goed zal inspelen op de reglementswijzigingen: “Red Bull bouwt nu de beste auto van allemaal, dus waarom zou dat volgend jaar ineens anders zijn?”, vraagt hij zich hardop af. “Ik denk dat je misschien kan hopen dat het verschil door de motoren gemaakt gaat worden, maar er is geen reden om aan te nemen dat Renault de plank mis gaat slaan met hun V6”, vervolgt Permane, wiens team Lotus overigens ook Renault-motoren gebruikt. “Je kunt er dus op rekenen dat Sebastian volgend jaar gewoon over een goede motor beschikt. Red Bull zal volgend jaar dan ook nog altijd het te kloppen team zijn, en Sebastian de te kloppen coureur.” Rest van het jaar
Voor de rest van 2013 ziet het er in ieder geval niet goed uit voor Vettels rivalen, weet Mercedes-kopstuk Toto Wolff. “Gezien hoe sterk hij in Singapore was en op de momenten dat het nodig was twee seconden per ronde sneller was dan de rest, denk ik zelfs dat hij de laatste zes races allemaal kan winnen, zolang hij niet uitvalt of iets dergelijks”, verklaart hij tegenover Autosport. “Red Bull en Vettel waren in Singapore zó dominant, dat je niet anders kan dan toegeven dat ze de terechte winnaars waren, net zoals het buiten kijf staat dat Vettel en Red Bull de enigen zijn die het dit jaar verdienen om wereldkampioen te worden.” Foto: de Grand Prix van Singapore in één treffend beeld – Sebastian Vettel, en dan een hele tijd niets. De Duitser had eigenlijk alleen bij de start en tijdens de Safety Car-periode gezelschap van andere coureurs. Voor de rest was hij de hele race lang ‘los’ van het veld.