Ecclestone: ‘Vettels dominantie misschien in 2014 ten einde’
Daan de Geus
25 september 2013
Bernie Ecclestone denkt dat de dominantie van Sebastian Vettel ‘misschien volgend jaar al wel’ ten einde zal komen. Bij de teams van Lotus en Mercedes zijn ze daar echter niet zo zeker van.
Vettel is de laatste drie jaar op rij wereldkampioen geworden en ligt dit seizoen onmiskenbaar op koers voor titel nummer vier, met zeven overwinningen en drie verdere podiumplaatsen in dertien races tijd.
Afgelopen weekend in Singapore werd Vettels dominantie weer eens onderstreept: de Duitser reed in zijn Red Bull op de momenten dat hij door zijn team werd gevraagd aan te zetten met zo’n twee seconden per ronde weg bij de rest en had de race compleet onder controle.
“Sebastian is op het moment net zo dominant als Ayrton Senna en Michael Schumacher van tijd tot tijd waren”, concludeert Ecclestone dan ook in gesprek met het Duitse Bild.
Dominantie is slecht voor de sport, weet Ecclestone. Hij denkt dat het uitjoelen van Vettel in Singapore een uiting was van het ongenoegen van fans over Vettels overmacht, maar Ecclestone verwacht dat Vettels dominantie niet eindeloos zal aanhouden: “Zijn dominantie zal ten einde komen. Misschien zelfs in 2014 al wel, met de introductie van de nieuwe regels.”
Geen verschuiving
Ecclestones ‘optimisime’ wordt echter niet gedeeld door Alan Permane, een kopstuk van het team van Lotus. “Sebastian is momenteel twee seconden per ronde sneller en zal een deel van die voorsprong meenemen het volgende seizoen”, voorspelt hij in gesprek met Autosport. “De nieuwe regels zullen weliswaar voor een kleine verschuiving zorgen, maar van een complete ‘reset’ zal geen sprake zijn”, stelt Permane. “Teams als bijvoorbeeld Caterham of Marussia zullen volgend jaar echt niet ineens vooraan meedoen.” Permane denkt bovendien dat juist Red Bull goed zal inspelen op de reglementswijzigingen: “Red Bull bouwt nu de beste auto van allemaal, dus waarom zou dat volgend jaar ineens anders zijn?”, vraagt hij zich hardop af. “Ik denk dat je misschien kan hopen dat het verschil door de motoren gemaakt gaat worden, maar er is geen reden om aan te nemen dat Renault de plank mis gaat slaan met hun V6”, vervolgt Permane, wiens team Lotus overigens ook Renault-motoren gebruikt. “Je kunt er dus op rekenen dat Sebastian volgend jaar gewoon over een goede motor beschikt. Red Bull zal volgend jaar dan ook nog altijd het te kloppen team zijn, en Sebastian de te kloppen coureur.” Rest van het jaar
Voor de rest van 2013 ziet het er in ieder geval niet goed uit voor Vettels rivalen, weet Mercedes-kopstuk Toto Wolff. “Gezien hoe sterk hij in Singapore was en op de momenten dat het nodig was twee seconden per ronde sneller was dan de rest, denk ik zelfs dat hij de laatste zes races allemaal kan winnen, zolang hij niet uitvalt of iets dergelijks”, verklaart hij tegenover Autosport. “Red Bull en Vettel waren in Singapore zó dominant, dat je niet anders kan dan toegeven dat ze de terechte winnaars waren, net zoals het buiten kijf staat dat Vettel en Red Bull de enigen zijn die het dit jaar verdienen om wereldkampioen te worden.” Foto: de Grand Prix van Singapore in één treffend beeld – Sebastian Vettel, en dan een hele tijd niets. De Duitser had eigenlijk alleen bij de start en tijdens de Safety Car-periode gezelschap van andere coureurs. Voor de rest was hij de hele race lang ‘los’ van het veld.
Ecclestones ‘optimisime’ wordt echter niet gedeeld door Alan Permane, een kopstuk van het team van Lotus. “Sebastian is momenteel twee seconden per ronde sneller en zal een deel van die voorsprong meenemen het volgende seizoen”, voorspelt hij in gesprek met Autosport. “De nieuwe regels zullen weliswaar voor een kleine verschuiving zorgen, maar van een complete ‘reset’ zal geen sprake zijn”, stelt Permane. “Teams als bijvoorbeeld Caterham of Marussia zullen volgend jaar echt niet ineens vooraan meedoen.” Permane denkt bovendien dat juist Red Bull goed zal inspelen op de reglementswijzigingen: “Red Bull bouwt nu de beste auto van allemaal, dus waarom zou dat volgend jaar ineens anders zijn?”, vraagt hij zich hardop af. “Ik denk dat je misschien kan hopen dat het verschil door de motoren gemaakt gaat worden, maar er is geen reden om aan te nemen dat Renault de plank mis gaat slaan met hun V6”, vervolgt Permane, wiens team Lotus overigens ook Renault-motoren gebruikt. “Je kunt er dus op rekenen dat Sebastian volgend jaar gewoon over een goede motor beschikt. Red Bull zal volgend jaar dan ook nog altijd het te kloppen team zijn, en Sebastian de te kloppen coureur.” Rest van het jaar
Voor de rest van 2013 ziet het er in ieder geval niet goed uit voor Vettels rivalen, weet Mercedes-kopstuk Toto Wolff. “Gezien hoe sterk hij in Singapore was en op de momenten dat het nodig was twee seconden per ronde sneller was dan de rest, denk ik zelfs dat hij de laatste zes races allemaal kan winnen, zolang hij niet uitvalt of iets dergelijks”, verklaart hij tegenover Autosport. “Red Bull en Vettel waren in Singapore zó dominant, dat je niet anders kan dan toegeven dat ze de terechte winnaars waren, net zoals het buiten kijf staat dat Vettel en Red Bull de enigen zijn die het dit jaar verdienen om wereldkampioen te worden.” Foto: de Grand Prix van Singapore in één treffend beeld – Sebastian Vettel, en dan een hele tijd niets. De Duitser had eigenlijk alleen bij de start en tijdens de Safety Car-periode gezelschap van andere coureurs. Voor de rest was hij de hele race lang ‘los’ van het veld.
Gerelateerd nieuws
Komt er een F1-promotie voor Red Bull-junior Hadjar? Geen derde seizoen in de F2
12 december 2024 19:00 - Nieuws
Rosberg moedigt Russell aan om bij Wolff verhaal te halen: ‘Moet neutraal zijn’
12 december 2024 15:33 - Nieuws
Formule E-CEO sloot weddenschap met Verstappen, doneert kwart miljoen dollar
12 december 2024 12:28 - Nieuws
Red Bull de grote winnaar op gebied van windtunneltijd: ‘Enige voordeel van derde worden’
12 december 2024 10:34 - Nieuws