Met zes punten is de Grand Prix van Europa voor Sauber de meest succesvolle van het seizoen geworden. De safetycar-fase pakte prima uit voor het team.

Pedro de la Rosa startte vanaf plek zestien en Kamui Kobayashi zelfs als achttiende. Niemand bij Sauber die dit resultaat voor aanvang van de race verwachtte, maar eindelijk zat het De la Rosa en Kobayashi een keer mee.

Dankzij de neutralisatie na de botsing tussen Mark Webber en Heikki Kovalainen reed de Japanner pardoes op de derde plek. “Ik begon op harde banden aan de race en besloot daarom niet te stoppen toen de rest van het veld dat wel deed”, legt Kobayashi uit.

Pas vier ronden voor het einde besloot hij te voldoen aan het bandenreglement. Kobayashi keerde als negende terug op de baan, maar vocht zich in de slotfase voorbij Fernando Alonso en Sébastien Buemi om zevende te worden.

“Ik had volop grip en kon het gat dichtrijden. Ik voelde dat ik het optimale er uit moest halen. Dat lukte”, vervolgt hij. “Ik besloot de gok te wagen en het risico te nemen door in gevecht te treden met Alonso en Buemi. Als ik was gecrasht, had ik een probleem gehad. Gelukkig ging het goed.”

Teamgenoot De la Rosa kwam als tiende over de streep. “In de laatste twaalf ronden van de race had ik grote problemen vanwege een vlakke plek op mijn banden. Ik besloot over de radio maar niks te melden omdat we al zoveel tegenslag kenden dit seizoen.”

De Spanjaard moest het WK-punt waarvoor hij zo hard had gestreden echter inleveren, omdat hij te hard zou hebben gereden op het moment dat de safetycar ten tonele verscheen. De la Rosa kreeg een tijdstraf van vijf seconden, waardoor hij achter Nico Rosberg in de uitslag komt.