EXCLUSIEF: ’Michael Schumacher kan winnen in Imola
Michael Schumacher kan in Imola over ruim een week de Grand Prix van San Marino winnen. Dat is de overtuiging van Kees van de Grint, de bandenadviseur van de Ferrari-coureur. In een exclusief gesprek met FORMULE 1 zegt de Nederlandse ingenieur dat Bridgestone veel geleerd heeft van mindere prestaties in Maleisië en Bahrein.
Wat is er niet goed gegaan in de eerste drie races?
,,De eerste drie? In Australië was er niets mis met onze banden. Er is nogal een verschil tussen een interim-auto en een nieuwe, wat je dwingt tot compromissen. Maar Rubens Barrichello werd in Melbourne tweede en ik denk dat Michael Schumacher ook in de buurt van het podium had kunnen komen als hij die botsing met Heidfeld niet had gehad. Tweede en derde met een interim-auto had een hele goede start van het seizoen kunnen zijn.’’
Maar in Maleisië hadden de Ferrari’s geen schijn kans van kans?
,,Klopt. Ik kan er wel om heen gaan draaien, maar in Sepang waren onze banden niet goed genoeg. Van elk circuit breng je de karakteristieken, het weer, asfalt, kortom alle factoren in kaart en maak je een keus voor een band. De conclusie is dat we ons huiswerk daar niet goed hebben gedaan. We hebben een aantal factoren onderschat, bepaalde cijfers niet goed geïnterpreteerd. Onze keuze was niet goed en daardoor waren we een handicap voor het hele pakket.’’
Vallen er dan ook harde woorden tussen jullie en Ferrari?
,,Nee hoor. We hebben in 2003 ook een moeilijke periode gehad samen. Dit is niet nieuw. Het meest van de tijd zijn we succesvol geweest. Maar nu het even minder gaat doen beide partijen hun keiharde best om de zwakke punten te verbeteren. De realiteit is: we waren niet goed genoeg in Sepang en daar werken we aan.’’
Hoe beoordeel je Bahrein? Ging het daar al beter met de banden?
,,Absoluut. We waren daar competitief. Ik zeg niet dat we de race hadden gewonnen, maar Michael was snel genoeg om in het spoor te blijven van Alonso. Maar ja als het tegenzit, zit het ook echt tegen. Voor het eerst sinds Hockenheim 2001 valt hij uit door een technisch mankement. Maar Michael had de snelheid, zowel in de kwalificatie als de race.’’
Maar Rubens Barrichello dan? Die viel terug naar de negende plaats door bandenslijtage.
,,Klopt. Op zich ging het goed, hij klom vrij makkelijk op naar de vierde plek. Door een te hoge slijtage kon hij tempo niet vasthouden. Wat de oorzaak van die slijtage was? Laat ik het zo zeggen: in Imola zal blijken of we de oorzaak begrepen hebben.’’
Ben je bent optimistisch voor de Grand Prix van San Marino?
,,Realistisch. Michael en Rubens kunnenwinnen, maar je moet ook constateren dat de concurrentie goed werk heeft gedaan. Ferrari en Bridgestone hebben de afgelopen vijf jaar gedomineerd, dan mag je verwachten dat we dan een keer goede tegenstand gaan krijgen. Maar…, misschien al in Imola, misschien op de Nürburgring, we komen terug aan de top.’’
Wat is er niet goed gegaan in de eerste drie races?
,,De eerste drie? In Australië was er niets mis met onze banden. Er is nogal een verschil tussen een interim-auto en een nieuwe, wat je dwingt tot compromissen. Maar Rubens Barrichello werd in Melbourne tweede en ik denk dat Michael Schumacher ook in de buurt van het podium had kunnen komen als hij die botsing met Heidfeld niet had gehad. Tweede en derde met een interim-auto had een hele goede start van het seizoen kunnen zijn.’’
Maar in Maleisië hadden de Ferrari’s geen schijn kans van kans?
,,Klopt. Ik kan er wel om heen gaan draaien, maar in Sepang waren onze banden niet goed genoeg. Van elk circuit breng je de karakteristieken, het weer, asfalt, kortom alle factoren in kaart en maak je een keus voor een band. De conclusie is dat we ons huiswerk daar niet goed hebben gedaan. We hebben een aantal factoren onderschat, bepaalde cijfers niet goed geïnterpreteerd. Onze keuze was niet goed en daardoor waren we een handicap voor het hele pakket.’’
Vallen er dan ook harde woorden tussen jullie en Ferrari?
,,Nee hoor. We hebben in 2003 ook een moeilijke periode gehad samen. Dit is niet nieuw. Het meest van de tijd zijn we succesvol geweest. Maar nu het even minder gaat doen beide partijen hun keiharde best om de zwakke punten te verbeteren. De realiteit is: we waren niet goed genoeg in Sepang en daar werken we aan.’’
Hoe beoordeel je Bahrein? Ging het daar al beter met de banden?
,,Absoluut. We waren daar competitief. Ik zeg niet dat we de race hadden gewonnen, maar Michael was snel genoeg om in het spoor te blijven van Alonso. Maar ja als het tegenzit, zit het ook echt tegen. Voor het eerst sinds Hockenheim 2001 valt hij uit door een technisch mankement. Maar Michael had de snelheid, zowel in de kwalificatie als de race.’’
Maar Rubens Barrichello dan? Die viel terug naar de negende plaats door bandenslijtage.
,,Klopt. Op zich ging het goed, hij klom vrij makkelijk op naar de vierde plek. Door een te hoge slijtage kon hij tempo niet vasthouden. Wat de oorzaak van die slijtage was? Laat ik het zo zeggen: in Imola zal blijken of we de oorzaak begrepen hebben.’’
Ben je bent optimistisch voor de Grand Prix van San Marino?
,,Realistisch. Michael en Rubens kunnenwinnen, maar je moet ook constateren dat de concurrentie goed werk heeft gedaan. Ferrari en Bridgestone hebben de afgelopen vijf jaar gedomineerd, dan mag je verwachten dat we dan een keer goede tegenstand gaan krijgen. Maar…, misschien al in Imola, misschien op de Nürburgring, we komen terug aan de top.’’