Als de FIA haar woord houdt en daadwerkelijk gaat luisteren naar de stem van de fans, dan ziet het ernaar uit dat er wederom een andere vorm van kwalificeren komt. Niet minder dan 70 % van de mensen die meededen aan de enquête op de website van de FIA hebben hun ongenoegen geuit over de zaterdagmiddag.
De single-lap qualifying werd begin 2003 geïntroduceerd en kwam al snel onder druk te staan. Tot op de dag van vandaag is de opzet drie keer aangepast, waarvan één keer halverwege het seizoen. Ook nu is de steun voor de huidige manier miniem. Al langere tijd wordt er gesproken over de juiste manier van kwalificeren in de toekomst.

Een beslissing moet snel worden genomen, want de teams houden de kwalificatie in het achterhoofd tijdens het ontwerpproces van de bolides. Vooral de grootte van de tank is afhankelijk van de manier van kwalificeren.

70 % van de 93.000 fans die meededen aan de enquête hebben laten weten dat het systeem dat in de jaren negentig werd gehanteerd een stuk beter was. De omschrijving dat de gridformatie wordt bepaald door de snelste van een aantal vliegende ronden spreekt de fans nog altijd het meest aan.

,,Fans over de gehele wereld zijn het erover eens dat het de Formule 1 de komende vijf jaar een belangrijke uitdaging te wachten staat. En dat is het verzekeren van een competitieve raceklasse. Velen zien liever dat de coureurs om de overwinning strijden, dan de techniek van de verschillende teams", meldt FIA-president Max Mosley in een eerste reactie op de uitkomst.

,,Het is wel duidelijk dat de meeste fans de huidige kwalificatie niet zien zitten. We zullen dit resultaat zeker meenemen in de discussie over de toekomstige regels van de sport. Voor de eerste keer in de historie van de Formule 1 zullen we naar de fans luisteren."