Ferrari heeft, net als naar verluidt ook BMW Sauber, Renault en Honda, toch de bodemplaat van haar auto gemodificeerd. De teams nemen zo het zekere voor het onzekere omdat er gedreigd werd met controles.Jo Bauer – de technisch gedelegeerde van de FIA – heeft volgens Auto, Motor und Sport gedreigd na de kwalificatie of na de race verscherpte controles uit te voeren op de vloeren. Punt van discussie is het veersysteem dat deze teams gebruikten, wat er voor zou zorgen dat de vloer flexibeler is dan toegestaan. In plaats daarvan maken de teams nu gebruik van een balanskabel.

Nadat McLaren na de Grand Prix van Australië om opheldering had gevraagd bij de FIA, liet de autosportbond weten de keuring vanaf nu uit te voeren zonder dat de vloer middels welk veersysteem dan ook mag worden vastgemaakt aan de voorvleugel.

De houding van McLaren in deze situatie kan niet op veel sympathie van Ferrari rekenen. Volgens ontwerper Aldo Costa is het effect van een veersysteem op aërodynamisch gebied te verwaarlozen. ,,Zonder die veer is de kans groter dat de bodemplaat kapot gaat als er agressief over de curbstones wordt gereden, dat is alles. De veranderingen die we hebben doorgevoerd zijn dan ook klein en hebben geen effect op de prestaties van de F2007.”

Net als Ferrari liet BMW Sauber in een eerder stadium nog weten geen modificaties te hebben aangebracht. Renault heeft wel toegegeven kleine veranderingen te hebben doorgevoerd. Honda heeft helemaal nog niet gereageerd.

KVN