Ferrari staat perplex van gripproblemen
Ferrari is er tot dusver niet in geslaagd het gripniveau dat vereist is voor één snelle ronde in de kwalificatie in orde te krijgen. Vandaar de tegenvallende prestaties op zaterdag.Nog afgezien van de mindere kwalificatieposities die door dit probleem worden veroorzaakt, zijn de gevolgen ook te merken in de races. Dan kan Kimi Raikkonen in de slotfase van de Amerikaanse Grand Prix wel snel zijn, maar veel brengt hem dat dan niet meer.
Dit omdat de Fin al zijn zachte banden moest gebruiken om zich te kwalificeren voor Q3 en hij op nieuwe, hardere banden van start ging in de race. De laatste races slaagt Ferrari er niet in de voorbanden op temperatuur te krijgen, terwijl dit in het begin van het jaar geen probleem was.
,,Er bestaat een bepaalde correlatie met de nieuwe, zachte Bridgestone-compound”, stelt hoofd-circuitzaken Luca Baldisserri. ,,We proberen daar nu de oorzaak van te achterhalen en ik denk dat we daar veel tijdwinst mee kunnen boeken. Aan de andere kant denk ik niet dat de recente ontwikkelingen – zowel mechanisch als aërodynamisch – hier de reden van zijn.”
,,Iedereen rijdt op dezelfde banden, dus daar kan het niet aan liggen. Het probleem is dat andere auto's er in slagen de grip van het rubber te benutten en wij niet. We moeten een manier zien te vinden waarop ons dat ook zo goed mogelijk lukt. Hier gaat veel van onze aandacht op de fabriek naar uit.”
,,De kwalificatie is belangrijk, maar de race is dat ook. Probleem is alleen dat een mindere kwalificatie problemen in de race oplevert, zeker als we ook nog eens posities verliezen bij de start. En achter langzamere auto's lijkt de F2007 alleen maar minder te worden, waardoor we nog meer tijd verspelen en de race verliezen.”
Ferrari hoopt deze week tijdens de driedaagse test in Silverstone progressie te boeken met het testen van een nieuw aërodynamisch pakket, maar de kans is groot dat de reeds voorspelde regen roet in het eten gooit.
Baldisserri: ,,Als het ons met de afstelling van de auto lukt twee of drie tienden te vinden, dan is dat een eenvoudige en welkome oplossing. Of het ons daadwerkelijk lukt is een tweede. Voorlopig hebben we op alle vlakken – aërodynamisch, mechanisch en motorisch – het nodige te onderzoeken.”
AC/KVN