Na zijn invalbeurten bij Sauber en testwerkzaamheden voor Ferrari in Bahrein, vormen de vrije trainingen die Antonio Giovinazzi voor Haas mag gaan rijden de volgende stap in zijn ontwikkeling als Formule 1-coureur. De Italiaan mag langzaamaan beginnen te dromen van een stoeltje bij Ferrari. 

Giovinazzi mag dit seizoen zeven keer in actie komen bij Haas op de vrijdag voor een race. Wat enkele verbaasde reacties opleverde was dat dit zesmaal met de auto van Kevin Magnussen gebeurt en slechts eenmaal met de auto van Romain Grosjean.

Maar volgens Haas-teambaas Günther Steiner is er niet veel aan de hand. Het is contractueel vastgesteld dat Magnussen zijn auto vaker af moet staan. “Kevin heeft begrip voor de situatie en weet dat het in het belang is van het team”, zegt Steiner.

Giovinazzi testte eerder dit seizoen in Bahrein al voor Ferrari, waar hij ook veel simulatorwerk blijft doen. Daarnaast verving hij Pascal Wehrlein in de Sauber, toen Wehrlein nog herstellende was van de blessure die hij opliep bij zijn crash in de Race of Champions.

Dat Giovinazzi voor zowel Haas als Sauber in actie mag komen is niet gek. Beide teams werken namelijk nauw samen met Ferrari, dat ook de motoren levert voor de teams.  De Italiaan lijkt zo de ervaring op te bouwen, die van hem wordt verwacht als potentiële coureur bij Ferrari.