*

0

Formule1

‘Ferrari wordt weer echt als een Italiaans team gerund’
| Daan de Geus | Racepictures

‘Ferrari wordt weer echt als een Italiaans team gerund’

Het grote probleem van Ferrari? Dat het weer op de ouderwetse (Italiaanse) manier van voor de Michael Schumacher-jaren wordt gerund, zo stellen Bernie Ecclestone en Ross Brawn.

Onafhankelijk van elkaar zijn Formule 1-opperhoofd Bernie Ecclestone en Ferrari’s voormalig technisch directeur Ross Brawn gevraagd naar wat er mis gaat bij het dit jaar nog zegeloze Ferrari.

Volgens zowel Ecclestone als Brawn ligt het probleem bij de manier waarop het team dat sinds 2008 al geen titel meer heeft gewonnen, gestructureerd is. Vooral aan de top van het team gaat het mis volgens de twee.

“Ferrari is momenteel weer echt een Italiaanse organisatie. Het wordt echt weer als een Italiaans team gerund”, constateert Ecclestone in interview met Formula1.com.

“Ik zou de baan van teambaas Maurizio Arrivabene dan ook zeker niet willen hebben”, schertst Ecclestone, die desgevraagd zegt dat het probleem eerder bij het management ligt dan bij Ferrari’s stercoureur Sebastian Vettel.

“Ik hoop wel dat Ferrari de boel snel weer op de rit krijgt en spoedig weer races gaat winnen”, vervolgt Ecclestone, die denkt dat Arrivabene daarbij meer steun in de rug nodig heeft.

“Dat zie je bij Mercedes. Als ze bij Ferrari qua structuur net zoals bij Mercedes wat meer mensen zouden hebben die hem support kunnen geven, zouden zij ook races winnen.”

Formula One World Championship 2016, Round 19, Mexican Grand Prix, Mexico City, Mexico, Sunday 30 October 2016 - Bernie Ecclestone (GBR).

Ecclestone is niet onder de indruk van de ‘Italiaanse’ manier waarop Ferrari gerund wordt.

Brawn
Brawn, die niet alleen de voormalig technisch directeur van Ferrari is, maar deze functie eerder ook bij Benetton vervulde en later teambaas was van zowel zijn eigen Brawn GP als Mercedes, spreekt woorden van gelijke strekking.

In gesprek met de BBC verklaart hij dat Ferrari iemand aan de top nodig heeft die als ‘firewall‘ fungeert om ‘de druk van de fans en media’ op het team op te vangen en zorgen dat het personeel daar geen last van heeft.

“Je moet zorgen voor een klimaat waarin mensen creatief en productief durven te zijn en zich niet constant zorgen hoeven te maken om de mogelijke consequenties”, stelt Brawn.

“Het goede aan oud-president Luca di Montezemolo is dat hij altijd op afstand bleef, omdat hij erop vertrouwde dat wij ons werk goed deden”, zegt Brawn, volgens wie de huidige Ferrari-president Sergio Marchionne dat niet doet.

“En zoals Sergio het aanpakt, zou ik het niet doen, maar ik denk dat hij geen alternatief ziet. Dat is denk ik echter ook een logisch gevolg van het vacuüm dat volgens mij nu onder de top van het team bestaat.”

“Door die structuur, heeft de teamleiding er geen vertrouwen in dat alles binnen het team goed loopt. Het gevolg daarvan is dan dat mensen zich daar dan zelf mee gaan bemoeien.”

Formula One World Championship 2013, Round 12, Italian Grand Prix, Monza, Italy, Friday 6 September 2013 - Ross Brawn (GBR) Mercedes AMG F1 Team Principal in the FIA Press Conference.

Brawn denkt dat het huidige arbeidsklimaat bij Ferrari de prestaties niet helpt.

Angstklimaat
Luca Baldisserri, oud-engineer en -teammanager van Ferrari, deed onlangs nog een boekje open over het ‘angstklimaat’ dat volgens hem binnen de Scuderia bestaat. “Het is geen team meer, maar een groep bange mensen.”

“Ik snap dat Marchionne snel weer wil winnen, maar je wint door een stabiele organisatie te hebben en niet overhaast te werk te gaan. Zo werkt het namelijk niet in de Formule 1”, aldus Baldisserri.

Meer nieuws

Vorig bericht | 05-11-2016 - 01:31 Hülkenberg: ‘Max is een beetje de rebel van het moment’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 05-11-2016 - 11:03 Interview Nico Rosberg: ‘Je wint geen races door achterover te zitten’ Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 Jaaroverzicht 2017 is uit!
  • Formule 1 nr. 18 is uit!
  • Formule 1 nr. 17 is uit!
  • Formule 1 nr. 16 is uit!
  • Formule 1 nr. 15 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Het bewogen seizoen van Max Verstappen | De titelstrijd tussen Hamilton en Vettel | Alle GP's in tekst en beeld | Analyses en statistieken Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee