De FIA is nog altijd van zins in 2018 een vorm van cockpitbescherming te introduceren, maar of dat de halo wordt of toch iets anders, staat nog niet vast.

De FIA is zelf voorstander van de halo, maar staart zich niet blind op de beschermring. Andere concepten die coureurs meer hoofdbescherming kunnen bieden, zijn ook nog bespreekbaar.

Zo wordt Laurent Mekies, de adjunct-wedstrijdleider van de FIA, althans geciteerd door Autosport. “Er zijn nog verschillende opties en er is nog niets dat we hebben afgeschreven als onmogelijk.”

Gevraagd tijdens Autosport International of ook een gesloten cockpit nog een optie is, antwoordt Mekies dat zelfs zo’n oplossing nog tot de mogelijkheden behoort: “Ook dat idee is nog niet afgeschoten.”

“Het is technisch mogelijk en als we het zouden willen, kunnen we het binnen vijf of zes maanden introduceren”, zegt Mekies, volgens wie het nu aan de FIA- en Formule 1-top is een keuze te maken.

“Zij moeten uitmaken of ze de halo willen, een gesloten cockpit of iets er tussenin, zoals bijvoorbeeld iets dat er beter uitziet, zelfs als dat misschien niet zo veilig is als andere ideeën.”

Wat de halo betreft, die uitvoerig door de FIA is getest, is al het rekenwerk gedaan volgens Mekies. “Het is nu een filosofische discussie, in dat er bepaald moet worden of het bij de Formule 1 past of niet.”

“Dat de halo de sport veiliger maakt, staat vast. Nu is dus de vraag of we kunnen accepteren dat een Formule 1-auto een gesloten cockpit heeft en of dat bij het DNA van de sport hoort.”

Dat is een moeilijke vraag, erkent Mekies, waarvoor de belanghebbenden in de sport volgens hem nu naar een antwoord zoeken. “Het is iets dat serieus wordt besproken.”

Het enige alternatief voor de halo dat ondertussen serieus is getest, is Red Bulls aeroscreen. Red Bull heeft de ontwikkeling daarvan echter gestaakt, nadat de FIA aangaf dat het voor 2017 geen optie was.

Oorspronkelijk was het daarbij namelijk de bedoeling in 2017 de halo in te voeren. Uiteindelijk is echter besloten dat toch uit te stellen om er eerst meer mee te kunnen testen.

Red Bull heeft het aeroscreen ook al getest.