FIA let scherper op flexibele vleugels
Met onmiddellijke ingang worden de achtervleugels van de Formule 1-bolides strenger gecontroleerd dan tot nu toe het geval was. De FIA hoopt hiermee een einde te maken aan de discussie over flexibele vleugels.Tot op heden werd er alleen een horizontale test met een kracht van 500 Newton uitgevoerd, maar daar wordt nu een verticale test met dezelfde kracht aan beide kanten van de vleugel aan toegevoegd. Daarbovenop heeft de autosportbond de afwijkende marge teruggebracht van vijf naar twee millimeter.
Deze stap is het gevolg van televisiebeelden waaruit zou blijken dat de achtervleugel van Red Bull Racing in Spanje te flexibel was. Gevolg hiervan was dat het debat over gebruik van al dan niet flexibele vleugels weer oplaaide. Vorig seizoen stonden Ferrari, McLaren en BMW Sauber al onder verdenking.
In Canada moeten de teams voor het eerst aan de strengere voorwaarden voldoen. Het Circuit Gilles Villeneuve staat bekend als een omloop waarop flexibele vleugels een groot voordeel op kunnen leveren. Toevallig genoeg werd in Montréal vorig jaar het gebruik van een horizontale splitter tussen de twee horizontale delen van de achtervleugel verplicht.
KVN