De FIA heeft uitleg gegeven over hoe de nieuwe virtuele safety car-regels vanaf 2015 ingevoerd zullen worden. De nieuwe regels werden opgesteld naar aanleiding van de crash van Jules Bianchi.

In de nasleep van de crash van de Fransman Jules Biachi werd er tijdens de laatste drie raceweekenden een nieuwe manier getest om de coureurs snelheid te laten minderen. Die tests zijn naar tevredenheid verlopen en dus hebben de teams ingestemd met de invoering ervan.

In artikel 41 van het sportief reglement ligt nu vast dat wanneer er een dubbele gele vlag gezwaaid wordt zonder dat de omstandigheden direct om een fysieke safety car vragen, er een VSC-periode toegepast zal worden. Op dat moment zullen de led-borden naast de baan de letters ‘VSC’ tonen. Coureurs mogen op dat moment de pits niet opzoeken, tenzij het is voor het wisselen van de banden.

Tijdens een VSC-periode moeten de coureurs verplicht vaart minderen. Om dit te kunnen controleren moeten de coureurs boven een vastgestelde minimumtijd per sector blijven. Doen ze dat niet, dan staat er daar een nader te bepalen straf tegenover.

Als de wedstrijdleiding het veilig acht om weer verder te racen, zal het een boodschap naar de teams sturen dat de VSC-periode binnen 10 à 15 seconden opgeheven zal worden. De led-borden tonen dan een groen vlak, waarna deze na dertig seconden weer helemaal doven.