FIA past strafsysteem aan
De internationale autosportbond FIA heeft met onmiddellijke ingang haar strafsysteem inzake ophouden in de kwalificatie aangepast. Coureurs die claimen te zijn opgehouden hoeven er niet langer van uit te gaan dat de andere deelnemer op zeker gestraft zal worden.
Dit exclusieve nieuws meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper. Tot en met de Grand Prix van Italië was het mogelijk dat een coureur zijn beklag deed bij Charlie Whiting, waarna hij verplicht de zaak doorverwees naar de stewards. Zodra hij dat deed waren de drie dienstdoende stewards beurtelings weer verplicht om een formeel onderzoek te starten. Hoe onbelangrijk de klacht van een coureur ook was.
Naar aanleiding van de controverse na de straf die Fernando Alonso kreeg opgelegd wegens vermeend ophouden van Felipe Massa is Whiting tot actie over gegaan. Hij wil voortaan niet meer verplicht zijn alle klachten door te geven aan de stewards, alleen als dit in zijn ogen echt opzettelijk gebeurde is hij bereid om actie te ondernemen.
Whiting is het lang niet altijd eens met de besluiten van de stewards. Dat klinkt erger dan het is, in het systeem zoals het was hoefde hij ook niet achter het uiteindelijke besluit te staan. Volgens ingewijden zou dit het geval zijn geweest in de zaak-Alonso. Probleem is alleen dat hij het publieke gezicht van de FIA is en aan de schandpaal wordt genageld bij controversiële besluiten.
In Monza aarzelde het Renault-kamp niet om haar ongenoegen over de opgelegde straf te uiten. Whiting kreeg zondagochtend zelfs een geëmotioneerde Alonso op bezoek. Donderdagmiddag heeft de FIA om de zaak op te helderen een zogeheten clarification naar de elf Formule 1-teams gestuurd. Renault moest het publiekelijk ontgelden, al werd het team niet bij naam genoemd.
,,Klachten van coureurs die zeggen te zijn opgehouden tijdens de kwalificatie zullen niet langer door worden gegeven aan de stewards. Alleen in gevallen waarin volgens de raceleiding overduidelijk blijkt dat een coureur zich schuldig heeft gemaakt aan opzettelijk ophouden zullen de stewards op de hoogte worden gesteld.”
,,Wij vinden het onzinnig dat stewards nu in lange, heftige discussies verzeild raken met deelnemers die duidelijk bewijsmateriaal negeren en in plaats daarvan de regelgever betichten van machtsmisbruik.”
Dit exclusieve nieuws meldt FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper. Tot en met de Grand Prix van Italië was het mogelijk dat een coureur zijn beklag deed bij Charlie Whiting, waarna hij verplicht de zaak doorverwees naar de stewards. Zodra hij dat deed waren de drie dienstdoende stewards beurtelings weer verplicht om een formeel onderzoek te starten. Hoe onbelangrijk de klacht van een coureur ook was.
Naar aanleiding van de controverse na de straf die Fernando Alonso kreeg opgelegd wegens vermeend ophouden van Felipe Massa is Whiting tot actie over gegaan. Hij wil voortaan niet meer verplicht zijn alle klachten door te geven aan de stewards, alleen als dit in zijn ogen echt opzettelijk gebeurde is hij bereid om actie te ondernemen.
Whiting is het lang niet altijd eens met de besluiten van de stewards. Dat klinkt erger dan het is, in het systeem zoals het was hoefde hij ook niet achter het uiteindelijke besluit te staan. Volgens ingewijden zou dit het geval zijn geweest in de zaak-Alonso. Probleem is alleen dat hij het publieke gezicht van de FIA is en aan de schandpaal wordt genageld bij controversiële besluiten.
In Monza aarzelde het Renault-kamp niet om haar ongenoegen over de opgelegde straf te uiten. Whiting kreeg zondagochtend zelfs een geëmotioneerde Alonso op bezoek. Donderdagmiddag heeft de FIA om de zaak op te helderen een zogeheten clarification naar de elf Formule 1-teams gestuurd. Renault moest het publiekelijk ontgelden, al werd het team niet bij naam genoemd.
,,Klachten van coureurs die zeggen te zijn opgehouden tijdens de kwalificatie zullen niet langer door worden gegeven aan de stewards. Alleen in gevallen waarin volgens de raceleiding overduidelijk blijkt dat een coureur zich schuldig heeft gemaakt aan opzettelijk ophouden zullen de stewards op de hoogte worden gesteld.”
,,Wij vinden het onzinnig dat stewards nu in lange, heftige discussies verzeild raken met deelnemers die duidelijk bewijsmateriaal negeren en in plaats daarvan de regelgever betichten van machtsmisbruik.”