De F1-teams zijn verdeeld over de terugkeer van KERS. Een compromis lijkt in de maak. Het Britse Flybrid biedt aan alle teams van het regeneratiesysteem te voorzien.

Renault en Ferrari pleiten voor herinvoering van KERS. De fabrikanten willen hiermee graag aantonen dat de Formule 1 duurzaam is en technologisch belang heeft voor straatauto's. Ook Williams is voorstander van het regeneratiesysteem van kinetische energie.

Maar niet alle teams zijn happig op een terugkeer van KERS. Vooral de hoge ontwikkelingskosten vormen een hoge drempel. Renault en Ferrari hebben aangeboden het systeem ook te leveren aan de teams die van de klantenmotoren gebruikmaken. Niet alle rivalen zien dat echter zitten.

De impasse kan mogelijk worden doorbroken door een formeel voorstel van het Britse technologiebedrijf Flybrid. De partij wil een standaard vliegwielsysteem leveren aan alle teams. Autosport.com meldt dat het aanbod commercieel aantrekkelijk genoeg is om serieus te worden overwogen. Het voorstel wordt besproken tijdens de FOTA-bijeenkomst voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje.

"Kleine teams kunnen de ontwikkeling van KERS niet betalen", zegt Lotus-chef Mike Gascoyne. "We zien de relevantie in, het is een goede boodschap die de sport moet uitdragen, maar het lijkt ons logischer te wachten tot het nieuwe motorreglement in 2013 om het terug te brengen. Als er echter een financieel verantwoord voorstel ligt om er volgend jaar mee te rijden, moeten we daar naar kijken."

Flybrid werkte vanaf 2007 samen met Honda aan een KERS-systeem. Dat verdween echter in de ijskast toen de Japanse fabrikant zich terugtrok uit de sport. De kennis wordt gebruikt in de personenauto-industrie, met onder meer Jaguar als belangrijke klant. Flybrid is momenteel niet verbonden aan een Formule 1-team.