Ferrari heeft haar nieuwe bolide gedoopt tot F2007, aldus is vandaag bekendgemaakt tijdens de teampresentatie in Maranello. De eerste foto's zijn inmiddels vrijgegeven.
Volgens testcoureur Marc Gené zou de F2007 slechts een evolutie zijn van de 248 F1, maar gezien de achterkant van de bolide gaat deze vlieger niet op. Hoewel het slecht zichtbaar is op de foto's die Ferrari heeft vrijgegeven, is de achterkant van de auto enorm smal.

Het is net alsof de engine cover ineens stopt. Dit heeft het team kunnen doen dankzij de nieuwe, naadloos schakelende versnellingsbak. Deze is enorm smal, wat de aërodynamica aan de achterkant van de auto ten goede komt.

De achterwielophanging is vooralsnog gelijk gebleven, maar er wordt nog gewerkt aan een compleet nieuwe variant. Aan de voorkant is de ophanging wel veranderd. Aërodynamisch gezien zelfs radicaal, claimt de Italiaanse renstal.

Omdat er een nieuw koelingsysteem in de F2007 is geïnstalleerd, hebben de sidepods een modificatie ondergaan om eventuele problemen voor te zijn. Ook de winglets op de sidepods zien er mooi uit. Hand in hand daarmee gaan de aanpassingen aan de airbox.

Ook de wielbasis heeft een grote verandering ondergaan. Deze is 3135 millimeter lang, in tegenstelling tot de 3050 millimeter van de 248 F1. Deze opsomming aan modificaties heeft ertoe geleid dat het gewicht zo'n tien kilo is toegenomen.

Dit is nog niet de definitieve versie waar Ferrari het seizoen mee zal aanvangen. De voor- en achtervleugel zullen nog veranderen, en naar alle waarschijnlijkheid dus ook de achterwielophanging.

De laatste verandering betreft de livery: de F2007 is donkerder dan vorige bolides. Dit heeft vooral te maken met het vertrek van Vodafone, want toen het team nog werd gesponsord door de telecomaanbieder was het rood enkele tinten lichter.

Felipe Massa mag morgen als eerste plaatsnemen achter het stuur voor een shakedown op het privécircuit in Fiorano.

Kijk bij gerelateerde fotoalbums voor meer foto's.

KVN