De start van de Grand Prix van Spanje leverde in de eerste bocht meteen het nodige vuurwerk op. Fernando Alonso wilde koste wat kost Felipe Massa de leiding afsnoepen, maar hij slaagde daar niet in.
Alonso had opnieuw een betere start dan de van pole-position gestarte Ferrari van Massa. Naarmate de coureurs dichter bij de eerste bocht kwamen, was duidelijk dat de Spanjaard – al was het erg close – op kop lag. Daarom koos de McLaren-coureur voor de buitenkant bij het insturen van de eerste bocht.

Massa was echter niet van plan zijn voet van het gaspedaal te halen zodat de twee elkaar toucheerden bij het daadwerkelijk insturen van de eerste bocht. Alonso, wiens wagen ongeveer tweederde voor de Ferrari lag, kwam daardoor in het grind terecht. De Ferrari-coureur kon zijn bolide met de grootste moeite op het asfalt houden en door de eerste bochten sturen.

Na afloop van de race keken beide coureurs nog eens terug op wat er zich ruim anderhalf uur daarvoor afspeelde. Massa gaf te kennen dat hij vastbesloten was Alonso van de leiding af te houden en dat hij had geleerd van het incident met Lewis Hamilton in Maleisië, waar hij zich wel bij de start liet verrassen.

,,Het was vrij krap voor ons beiden”, gaf de winnaar van de Grand Prix toe. ,,Volgens mij namen we allebei behoorlijk wat risico, maar dat moet soms omdat de eerste bocht zo belangrijk is. En ik wilde een herhaling van wat er zich afspeelde in Maleisië voorkomen. Ik zat aan de binnenkant en probeerde daar te blijven.”

Hij vervolgde: ,,Fernando probeerde me verder naar binnen te duwen, waarop we elkaar raakten. Het contact was licht, maar ik maakte me toch wel wat zorgen over mijn auto verderop in de eerste ronde. Gelukkig bleek al snel dat er niets mis was.”

Alonso dacht ondertussen dat hij het voordeel had op het moment dat beide coureurs in de ankers moesten voor de eerste bocht. ,,Ik koos voor de buitenkant en remde wat later. Volgens mij lag ik voor hem, maar helaas dacht hij er niet zo over en raakten we elkaar. Tijdens mijn rit door het grind raakte mijn auto beschadigd, die was daarna moeilijker te besturen.”

,,Als je na de eerste bocht vierde ligt in de wetenschap dat je minder benzine bij je hebt dan je opponenten, dan denk ik dat de race heel erg moeilijk wordt in het vervolg”, zei de McLaren-coureur, die nog wel als derde over de finish kwam.

Zie gerelateerde fotoalbums voor meer foto's.

KVN