Foto’s: Red Bull toont een McLaren-Renault
Een smalle neus, een drielaags voorvleugel en zeer ronde sidepods, tot voor kort waren dat de ingrediënten voor een McLaren. Na Adrian Neweys overstap naar Red Bull niet meer, met als resultaat dat de RB3 veel weg heeft van een McLaren-Renault.Adrian Newey gaat er vanuit dat zijn nieuwe geesteskind, de RB3, veel potentieel in zich herbergt dat gedurende het seizoen succesvol kan worden doorontwikkeld. ,,Natuurlijk herbergt de RB3 McLaren-trekjes’’, erkent Newey, die tot en met 2005 in loondienst was van het team van Ron Dennis. ,,Je ziet bepaalde ontwikkelingen waar ik daar al mee bezig was. Maar er zijn natuurlijk ook zaken bij die hier bij Red Bull zijn bedacht. En natuurlijk zijn er ook compleet nieuwe ideeën.’’
Newey spreekt niet van een revolutie, maar van een evolutie. ,,Dat heeft er mee te maken dat we nu voor het derde jaar met dezelfde aërodynamische reglementen werken. Verrassend genoeg heeft de overstap vorig jaar van V10 naar V8 motoren niet tot revolutionaire veranderingen geleid.’’
De technisch-directeur van Red Bull Racing geeft toe dat juist de nieuwe standaardbanden van Bridgestone voor de meeste hoofdbrekens hebben gezorgd. ,,Die moesten we inbakken in het ontwerp. We waren natuurlijk niet aan deze banden gewend. We hebben natuurlijk op voorhand enig onderzoek gedaan, maar we hebben ook enige flexibiliteit binnen het ontwerp aangebracht, zoadat we er goed mee om kunnen gaan.’’
Achterin de RB3 gaat een 2,4 liter V8 motor van Renault schuil, volgens de Franse autofabrikant exact dezelfde krachtbron die ook zijn werk doet in de deze week gepresenteerde R27 van de Régie. Vorig seizoen opereerde Red Bull Racing met Ferrari-motoren, maar dat was geen gelukkig huwelijk. Hiermee treedt Renault voor het eerst sinds haar terugkeer als team in 2002 weer op als motorenleverancier. Een rol, waarmee het merk in de jaren tachtig en negentig uitermate succesvol was.
Zie gerelateerde fotoalbums voor meer foto's.