Spyker heeft in Silverstone de Spyker F8-VII gepresenteerd. De nieuwe auto, die ingezet zal worden tot de B-versie van Mike Gascoyne klaar is, heeft wel wat weg van een McLaren.Dat geldt vooral voor de voorkant van de auto. Een smalle neus en een drielaags voorvleugel, inclusief taartschep, vormen daarvoor de voornaamste argumenten.

De oranje livery ziet er gelikt uit. Door velen werd gevreesd dat de Spyker door het aantrekken van veel sponsoren een rijdend reclamebord zou worden, maar dat valt alleszins mee. De zwarte haakjes die op de sidepods en boven op de neus zitten, doen vermoeden dat deze ruimte is gereserveerd voor de nog aan te trekken hoofdsponsor.

Spykers doel voor 2007 is het creëren van een solide basis waarop verder gebouwd kan worden, de echte focus ligt op het upgraden van de auto gedurende het seizoen met het oog op de lange termijn. ,,We hebben in onze plannen duidelijk rekening gehouden met de dingen die we ten opzichte van de M16 wilden verbeteren, vooral op het gebied van de aërodynamica. En de nieuwe Bridgestones natuurlijk”, vertelt technisch-directeur James Key.

,,Het chassis is vrij hoog gebleven omdat dit ons meer mogelijkheden met de aërodynamica oplevert. Voorheen maakten we gebruik van een twin keel-design, maar daar zijn we vanaf gestapt. Vergeleken met wat we hadden is dit een zero keel. Zo konden we de auto wat compacter maken, waardoor deze ook stijver is geworden.”

Spyker heeft geprobeerd om het volume van de auto zoveel mogelijk naar voren te positioneren. ,,Daardoor konden we de achterkant enorm compact maken. De versnellingsbak is iets verlengd en we hebben geprobeerd de uitlaten en de radiatoren ook zover mogelijk naar voren te brengen. Dan kunnen we met de achterkant doen wat we willen.”

Key vervolgt: ,,De achterkant van de F8-VII is behoorlijk veranderd vanwege de nieuwe versnellingsbak. Ook vanwege het benzinesysteem, omdat de Ferrari-motor behoorlijk afwijkt van die van vorig jaar. Het is niet zo dat het moeilijk was om de krachtbron te installeren, maar het is gewoon anders dan met de Toyota.”

Zie gerelateerde fotoalbums voor meer foto's.

KVN