In de loop van de dag zijn er steeds meer geruchten ontstaan dat technisch-directeur Mike Gascoyne Toyota verlaten zou hebben. Gascoyne’s relatie met het management van de Formule 1-renstal was al enige tijd niet zo goed meer. Een reorganisatie zou zijn Waterloo hebben betekend.
Het nieuws dook voor het eerst op in de Engelse pers en ingewijden menen zeker te weten dat het huwelijk tussen Gascoyne en de Japanse renstal over is. Toyota had voor aanvang van het seizoen grootse plannen, maar kon in de eerste twee races geen potten breken. Het team had moeite met de overstap naar de Bridgestones. In Australië scoorde Ralf Schumacher een podiumplek in een knotsgekke race.

Zowel Toyota als Gascoyne zelf bevestigt noch ontkent het vertrek. Onlangs suggereerde een teamlid van Toyota nog dat Gascoyne het team zou mogen verlaten zodra er een opvolger voor hem gevonden was. Gascoyne had een aflopend contract, maar de beslissing om de samenwerking niet voort te zetten schijnt door Toyota te zijn gemaakt. Het team zou hebben besloten geen gebruik te maken van de eenzijdige optie in zijn verbintenis.

Nadat hij furore had gemaakt in dienst van Benetton (later Renault) wist Toyota in 2003 beslag te leggen op de diensten van Gascoyne. Ook bij Jordan had hij inmiddels zijn sporen verdiend. Zijn salaris zou voor een technisch-directeur erg hoog liggen. Alleen Adrian Newey verdient naar verluidt meer sinds zijn overstap naar Red Bull.

Pascal Vasselon, tot voor kort leider van Michelins Formule 1-project, wordt genoemd als opvolger. Vasselon is sinds 2005 in dienst bij Toyota.

KVN

In FORMULE 1 RaceReport nummer 6, die per woensdag 5 april in de winkel ligt, staat een interview met Mike Gascoyne (Vragenvuur) afgedrukt. Bij het ter perse gaan van dit nummer was nog niets bekend over een mogelijk vertrek van de Engelsman bij Toyota.