Günther Schmid, in de jaren zeventig en tachtig met weinig succes actief als teambaas van ATS en Rial in de Formule 1, is op 72-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hersentumor.


Schmid, velgenfabrikant, deed in 1977 zijn intrede in de Formule 1 met oude Penske-chassis’. Hoewel de eigenzinnige Duitser enkele malen zeer getalenteerde coureurs onder zijn hoede had, onder wie de Nederlanders Michael Bleekemolen en Jan Lammers maar ook mannen als Keke Rosberg, Jochen Mass en Gerhard Berger, werd de renstal nooit succesvol. De beste wagen die Schmid op de grid bracht was de in 1980 door Gustav Brunner (nu Toyota) ontworpen ATS-Ford D4, waarmee Lammers in de Grand Prix van Amerika op Long Beach zich zeer verrassend als vierde kwalificeerde. De betrouwbaarheid van de bolides van Schmid was minimaal. Lammers viel dan ook na een paar honderd meter na de start uit met een kapotte steekas. De beste resultaten van Schmid als teambaas in de Formule 1 werden telkens in Amerika behaald, toen zijn team inmiddels als Rial door het leven ging: Andrea de Cesaris finishte in de straten van Detroit als vierde in de Grand Prix van Amerika in 1988. Christian Danner herhaalde dat kunstje een jaar later in Phoenix. .