Max Verstappen heeft de kwalificatiestrijd met Charles Leclerc gewonnen op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. De Nederlander versloeg de Ferrari-coureur in een door regen en rode vlaggen geteisterde sessie die voor de echte finale werd afgevlagd.

Even leek het een zinderende finale te worden. Na een reeks regenbuien en liefst vier rode vlaggen, stond er in Q3 nog 2 minuut 58 op de klok voor een mogelijke sprint om pole. Alle ogen waren op Verstappen en Leclerc gericht, die toen ook al eerste en tweede stonden. Maar tot een laatste showdown kwam het niet, nadat een crash voor Lando Norris voor de vijfde rode vlag en een voortijdig einde zorgde.

‘Sprintpole’ voor Verstappen

De 1:27.999 waarmee Verstappen daarvoor bijna acht tienden sneller was geweest dan Leclerc, was dus genoeg voor de eerste startplek voor de sprintrace van zaterdag. Daarin wordt vervolgens de startopstelling voor de race van zondag bepaald. Norris start de sprintwedstrijd als derde, ondanks zijn crash. Hij krijgt op de tweede rij gezelschap van Kevin Magnussen, die imponeerde met Haas.

Magnussen zelf zorgde aan het begin van Q3 nog wel voor een korte rode vlag, met een schuiver de grindbak in. Gelukkig voor de Deen wist hij zijn Haas daar dus ook weer uit te graven. Incidenten waren er genoeg. Zo crashten ook Valtteri Bottas (in Q3, waardoor de rode vlag dus uitging toen er nog minder drie minuten te gaan waren) en Carlos Sainz.

Slechte beurt voor Sainz

Vooral de klapper van Sainz was pijnlijk. Niet fysiek, wel psychologisch. De Spanjaard heeft weliswaar net een nieuwe Ferrari-deal ondertekend, maar legt het dit jaar vooralsnog af tegen Leclerc en kan dus wel een goed weekend gebruiken om het momentum terug te vinden in de teamstrijd. Daarnaast is crashen voor Ferrari’s eigen publiek natuurlijk niet hoe je een goede beurt maakt.

Wie evenmin goed voor de dag kwamen, waren de Mercedes-coureurs. George Russell en Lewis Hamilton eindigden – niet geholpen door Sainz’ crash – als elfde en dertiende. Dit is namelijk waar zij stonden toen de rode vlag in Q2 werd uitgehangen, waarop het prompt harder begon te regenen. Verbeteringen zaten er daarna niet meer in.