De kans is groot dat de laatste twee startrijen zondag gevuld worden door de coureurs van Red Bull en Toro Rosso: beide teams nemen gridstraffen voor motorwissel in het Russische Sotsji.

Max Verstappen heeft donderdagmiddag op het Sochi Autodrom bevestigd dat hem, zoals verwacht, een motorwissel wacht na de problemen die hij vorige race in Singapore had met zijn Renault-krachtbron. De Nederlander grijpt daarbij ook terug op de meer betrouwbare ‘B-Spec’ van de motor, aangezien de nieuwere en krachtigere C-Spec twee weken geleden zoveel issues had. Daniel Ricciardo krijgt ook een nieuwe motor en straf, ook hij gaat voor de B-Spec.

Behalve de betrouwbaarheid is een andere reden dat Red Bull teruggrijpt op de B-Spec dat het de verwachting heeft dat de C-Spec minder goed functioneert op grotere hoogte. Geen issue in Sotsji, maar het wil om die reden wel een voorraadje aan B-Spec-motoren hebben voor de races in Mexico en Brazilië later dit jaar op het hoger gelegen Autódromo Hermanos Rodríguez en Interlagos.

Toro Rosso & Honda
Behalve bij Red Bull staat ook bij juniorteam Toro Rosso al vast dat er motorwissels volgen. In dat geval om een nieuwe specificatie van de Honda-motor te introduceren. Het gerucht ging al dat de Japanse fabrikant die in Sotsji voor het eerst zou inzetten en dat is nu dus bevestigd. Een ander gerucht is dat Honda hoopt dat deze nieuwe motor sterker is dan de Renaults. Daar horen we van het weekend ongetwijfeld meer over.

Voor Toro Rosso-coureurs Pierre Gasly en Brendon Hartley betekenen de motorwissels ook gridstraffen. Honda, waar Red Bull volgend jaar mee gaat rijden, voert de lijst met gebruikte onderdelen al aan. Hartley is, ter illustratie, aan zijn zevende verbrandingsmotor toe, Gasly aan zijn zesde. Van dat motoronderdeel mogen er dit jaar slechts drie gebruikt worden. Honda hanteert wel de filosofie bij het wisselen van één onderdeel ook vaak de rest gelijk te doen.