In een poging de Formule 1 goedkoper te maken hebben Bernie Ecclestone en Max Mosley elkaar gevonden. Beiden vinden introductie van een standaardmotor een goed idee. Honda vindt van niet en dreigt, als het zover komt, uit de sport te stappen.Ecclestone en Mosley zien het al helemaal voor zich: binnen twee jaar tijd moeten alle teams een standaardmotor gebruiken. Een fabrikant kan deze zelf bouwen, privateers kunnen terecht bij een onafhankelijke leverancier. Het enige verschil is de badge met het merk.

Daar komt nog bovenop dat iedere coureur een seizoen lang moet kunnen racen met slechts twee krachtbronnen. Zo is het mogelijk het budget voor de versnellingsbak en de motor met negentig procent terug te dringen.

Het idee is niet bepaald positief ontvangen door Honda. ,,Een standaardmotor vinden wij maar niets”, zegt CEO Nick Fry namens Honda tegenover The Times. ,,Wij zien het totaal niet zitten om precies dezelfde motor te bouwen als een andere fabrikant. Dan heeft het voor ons geen zin meer.”

Ook BMW is tegen. ,,Dit idee spreekt ons niet aan. Ik denk daarnaast dat er voldoende andere mogelijkheden zijn om de sport goedkoper te maken. Dit plan rechtvaardigt onze deelname als fabrikant niet”, meent BMW Sauber-teambaas Mario Theissen.

Standaardisatie van andere onderdelen dan de motor – bijvoorbeeld de remmen of de versnellingsbak – valt wel goed bij Fry en Theissen. ,,De experts kijken er naar”, weet de Duitser. ,,Maar standaardisatie van de aandrijving is voor ons geen optie.”

Force India-teambaas Colin Kolles vindt het eveneens een goed idee. ,,Dit is de beste manier om kosten te besparen. We kunnen best allemaal met dezelfde brake ducts rijden. We geven er miljoenen aan uit, maar de fans zegt het niets. En daarnaast, ieder team heeft toch een naadloos schakelende versnellingsbak? Dan kunnen we best allemaal met dezelfde rijden.”

Het is de bedoeling dat de FOTA – waarin alle teams zijn verenigd – na de Grand Prix van China met FIA-voorzitter Mosley rond de tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken.

KVN