Honda wil onbekend probleem snel oplossen
Honda gaat niet alleen proberen de wereld te redden, maar ook haar eigen seizoen. Niet dat Nick Fry meteen verbetering verwacht, maar vanaf de Grand Prix van Spanje – half mei – moet het beter gaan.De teambaas wil de start van het Europese seizoen aangrijpen om aansluiting te vinden met Renault en BMW. Dat wordt nog een hele klus, want terwijl deze twee teams 'makkelijk' punten scoorden in Australië, bleef Honda daar ver van verwijderd. Dat bleek vooral in de kwalificatie, waar Jenson Button het met de veertiende plek nog het minst slecht deed van de Honda's.
Honda-onwaardig, vindt ook Fry. ,,Verwacht niet dat we te lang achteraan hobbelen. Schrijf ons dus nog niet af. Vorig jaar wisten we onze problemen ook op te lossen. Toen duurde het een half seizoen, dat kunnen we ons nu niet nog een keer veroorloven. In Europa moeten we weer bij de topteams horen, daar geldt geen excuus voor.”
Het probleem lijkt vooral betrekking te hebben op de voorvleugel van de RA107. Tijdens zijn tweede pitstop liet Button de afstelling van de vleugel compleet overhoop gooien, maar dat mocht niet baten. En dat is verontrustend. ,,Het is net alsof de voorvleugel niet werkt. Dat kan in principe zo worden opgelost, maar ik maak me er wel zorgen over”, liet hij zich tegenover ITV ontvallen.
Wat precies het probleem is, is echter nog onduidelijk. Dat maakt het voor het team alleen maar moeilijker om met een oplossing te komen. In Maleisië worden volgende week in ieder geval wat nieuwe onderdelen geïntroduceerd, maar Fry heeft geen idee of dat het tij zal keren.
,,Misschien wel, misschien niet. Ik zou het niet weten. Eerst moeten we begrijpen wat het probleem is, dat heeft prioriteit. De afgelopen twee seizoenen gebeurde precies hetzelfde en dat mag ons eigenlijk niet nog een keer overkomen. We moeten het probleem echt zien op te lossen.”
'Jense' heeft al laten weten dat voor de Japanse renstal 'iedere seconde telt' tijdens de aankomende test. ,,Het chassis is in de basis zeker weten een vooruitgang ten opzichte van de RA106, alleen zit er aërodynamisch gezien iets mis. Als we dit probleem hebben opgelost zal blijken dat we niet achteruit zijn gegaan. Zo slecht is de auto ook weer niet.”
KVN