De Formule 1 heeft een onafhankelijke topman nodig om de technische en sportieve regels te bepalen. Dat vindt Red Bull-teambaas Christian Horner, die denkt dat Ross Brawn de man is om dat te doen.

Brawn was tot eind 2013 teambaas van Mercedes en was één van de architecten van het succes dat de Duits-Engelse formatie sinds 2014 boekt. Daarvoor stond hij aan het hoofd van zijn eigen team Brawn GP, dat in haar enige jaar, 2009, beide titels won. De Engelsman was verder nog een tijdje teambaas van Honda, na als technisch directeur grote successen te hebben geboekt met Benetton en Ferrari in de jaren ’90 en begin jaren 2000.

Met al zijn ervaring en zijn indrukwekkende CV, is Brawn volgens Horner de aangewezen man om de Formule 1 uit het moeras van ingewikkelde regelgeving en tegenstrijdige belangen te leiden waar het volgens de Red Bull-teambaas verdwaald in is geraakt.

“Het gaat niet goed met de Formule 1”, stelt Horner, niet voor het eerst, in gesprek met ESPNF1. Volgens de Engelsman is er meer onderlinge strijd nodig en moeten de auto’s lastiger te besturen worden, maar moet de sport in het geheel ’terug naar de basis’, onder meer door simpelere regels.

Met de huidige regelgevende organen aan het roer, ziet Horner dat alles echter niet gebeuren. “We hebben de huidige regels aan de Sporting Working Group en Technical Working Group te danken. Daarin mogen alle teams hun zegje doen en dat is waarom alles zo ingewikkeld is geworden.”

“Wat misschien beter zou zijn, is om de teams deze bevoegdheden te ontnemen en een onafhankelijk iemand de technische en sportieve regels te laten uitstippelen, waarna je deze voorlegt aan de teams”, oppert Horner. “Iemand als Ross Brawn zou daar perfect voor zijn, want hij weet hoe de sport in elkaar steekt, maar ook hoe een Formule 1-auto werkt en hoe je een technisch reglement opstelt.”

Red Bulls teambaas herhaalt verder dat hij ook de Strategy Group ‘geen geschikt bestuursorgaan’ vindt. De Strategy Group bestaat uit zes vertegenwoordigers van de internationale autosportbond FIA en zes afgezanten van de commerciële uitbater FOM, terwijl ook de teams van Mercedes, Ferrari, Williams, Red Bull, McLaren en Force India erin vertegenwoordigd zijn.

Volgens Horner kampt de Strategy Group met hetzelfde probleem als de technische werkgroepen: te veel input van de teams. “De FIA en FOM moeten gewoon uitmaken hoe de sport eruit komt te zien en dat moeten de teams dan maar accepteren”, vindt Horner, die van mening is dat de Formule 1 snel moet veranderen: “Iedereen spreekt erover om de regels per 2017 te veranderen, maar ik vraag me af of we wel zo lang kunnen wachten.”