Waar de meesten in de paddock aangetrokken worden door de snelheid van Formule 1-auto’s, haalt Giovanni Clemente zijn voldoening uit oplichtende remschijven en niet-blokkerende voorwielen. 

Als data-analist van remmenleverancier Brembo adviseert Clemente tijdens raceweekenden de teams, zowel in de Formule 1 als in de Formule E. Tijdens ons gesprek is duidelijk te merken dat Clemente zijn bewondering voor de remcapaciteit van coureurs moeilijk kan verbergen. “Er zijn momenten dat die jongens onze modellen ‘verslaan’, iets doen wat niet te vangen is in berekeningen. Dan vraag je je af: ‘Hoe doe je dat? Hoe kan je steeds zo dicht op die marge zitten zonder te blokkeren?’ Dat is wel echt ongelooflijk soms.”

De gehele reportage over Brembo is te lezen in Editie 16 van FORMULE 1 Magazine, deze ligt nu in de winkel of is hier te bestellen.

“Er zijn ook coureurs die heel hard trappen maar niet echt feeling hebben met het pedaal, die zijn wat lomper. Anderen zijn fijngevoeliger, die willen een kleine marge hebben. Zij zijn heel goed in het toepassen van drukkracht”. Namen mag Clemente niet noemen, dat is allemaal geheim. “Maar er zijn coureurs die een instinct hebben om alle omstandigheden perfect aan te voelen. Ik durf wel te zeggen dat ze beter zijn dan een ABS-systeem.”