Na afloop van het seizoen neemt de Formule 1-webredactie alle teams en hun prestaties nog één keer onder de loep. Wie deed het beter dan verwacht en wie viel er tegen? Dit keer is de nummer acht aan de beurt, Haas.

Een vijfde plek in het constructeurskampioenschap, waarom ook niet? Haas zat er in de zomerstop maar twaalf punten vanaf. Als Romain Grosjean en Kevin Magnussen net als in de eerste seizoenshelft geregeld bleven scoren, moest het kunnen. Helaas: het werd P8. Zo werd 2017 voor Haas niet het jaar van de grote stap voorwaarts.

Het Amerikaanse team debuteerde in 2016 in de Formule 1 – de eerste geheel nieuwe renstal sinds Virgin, Lotus en HRT in 2010. Haas deed het een stuk beter dan dat schlemielige drietal: dankzij Grosjean scoorde Haas 29 punten. Het versloeg Manor, Sauber en fabrieksteam Renault. Goed, in de tweede seizoenshelft had Haas het moeilijk, met nog maar één puntenfinish. En het hele jaar kampte de formatie met remproblemen. Maar alles bij elkaar was het toch een heel behoorlijke entree.

In 2017 konden opstartproblemen geen excuus meer zijn. Esteban Gutiérrez werd na zijn wanprestatie in Haas’ eerste seizoen (nul punten) gedumpt en vervangen door Kevin Magnussen, de man van de podiumfinish in zijn eerste Grand Prix en de coureur die in 2016 zeven van de acht punten scoorde voor Renault.

Wegens onbalans of remproblemen was Romain Grosjean geregeld naast de baan te vinden, zoals hier in Austin.

Omineus begin
Het jaar begon omineus voor Haas, met een dubbele uitvalbeurt in Australië. Daarna kregen Grosjean en Magnussen de smaak te pakken. In de eerste seizoenshelft reed de Fransman vijf puntenfinishes bijeen, met als hoogtepunt een knappe zesde plek in Oostenrijk. Magnussen leverde ook zijn aandeel, hij scoorde drie keer. Vooral in Azerbeidzjan viel hij op in positieve zin.

Een flinke verbetering lonkte voor Haas. 29 punten had de stal halverwege het seizoen, evenveel als in heel 2016. En die vijfde plek was zomaar mogelijk, als je zag hoe dicht het middenveld bij elkaar zat.

Na de zomerstop ging het allemaal minder makkelijk. De remproblemen die Haas al vanaf het allereerste begin heeft, waren nog verre van verdwenen. Verwoede pogingen in de eerste seizoenshelft om het probleem op te lossen door een paar keer van remleverancier te wisselen, haalden niets uit. Na de vakantie plukte Haas daar de zure vruchten van. Met name Grosjean bleef geregeld worstelen met de remschijven op zijn VF-17. De balans van de auto liet ook vaak te wensen over: de voorkant leek vaak een eigen wil te hebben.

Weinig hoogtepunten
Zo scoorden Grosjean en Magnussen in de laatste negen Grands Prix van het jaar nog maar vijf keer punten. Grosjean finishte knap als zevende in België, en in Japan liet het rijdersduo een mooie dubbele puntenfinish noteren. Veel meer hoogtepunten waren er niet.

Met de resultaten uit de laatste vier races zal Haas niet vol zelfvertrouwen de winter ingaan: elfde, dertiende, veertiende, twee keer vijftiende, zestiende en vooruit: één keer achtste. In de kwalificatie kwamen de Haas-bolides bij lange na niet meer in de buurt van Q3, zoals in de eerste seizoenshelft nog wel eens het geval was.

Achttien punten voegde Haas in de tweede helft van 2017 nog toe aan zijn totaal. De teller stopte op 47 punten. Meer dan vorig jaar. Maar het eindresultaat is precies hetzelfde.

Haas kon dankzij de spannende strijd in het middenveld dromen van de vijfde plek. Maar juist doordat alles zo dicht bij elkaar zat, konden Williams, Renault en Toro Rosso profiteren van de Amerikaanse vormdip. Ze passeerden het team, dat net als in zijn debuutjaar achtste werd. Haas heeft bewezen dat het kan meedraaien in de Formule 1 en is nieuwkomer-af. Maar in 2017 is het team goedbeschouwd niets opgeschoten.

Eindoordeel Haas: 6,5