Jan Lammers is en blijft een rasoptimist. Racing For Holland overleefde afgelopen winter maar ternauwernood. Met één oude, aangepaste Dome-Judd doet de Nederlander, samen met John Bosch en de onbekende Amerikaan Elton Julian een gooi naar het podium in de 24 Uur van Le Mans, 18 en 19 juni op het Circuit Le Sarthe.
 


Lammers presenteerde vanmiddag op het Circuit van Zandvoort zijn equipe, drie mannen en één auto. Zonder de gebruikelijke zwart/witte blokjes, maar goeddeels oranje.(,,Het leverde niet genoeg geld op, vond de bank.’’ Hij benadrukte voor de gelegenheid nog maar eens de prestaties, met twee wagens, in de afgelopen twee jaar: ,,We waren telkens de luis in de pels voor Audi. Van de 96 uren die we reden waren er 94 probleemloos. En die twee uur dat het mis ging, kwam het omdat er een coureur een fout maakte en van de baan vloog.’’ Daarmee onder meer doelend op de fout die Ralph Firman vorig jaar pal voor het einde maakte.

Het team van Racing for Holland heeft, aldus de 49-jarige, genoeg geld om dit jaar geheel mee te doen aan het WK Enduirance voor sportptototypes. Lammers werd daarin in 2002 en 2003 al wereldkampioen. Het laatste jaar met John Bosch, de man die hij mede daarom uitnodigde dit jaar weer in te stappen. Bosch: ,,Ik vind het geweldig dat ik er bij kan zijn. Dit team heeft zoveel expertise. Ik denk dat een podiumfinish erin kan zitten.’’ En Elton Julian dan? Lammers: ,,We moesten denken aan zijn knappe prestaties in de Britse Formule 3. Tien jaar geleden won hij op Thruxton, als 16-jarige, dan kun je toch wel wat.’’

Lammers beseft als geen ander dat er wat moet veranderen wil hij de komende jaren verder kunnen op Le Mans, en in het WK Endurance. ,,Ik wil geen klant meer zijn van een firma, maar een volwaardige partner van een fabrikant’’, aldus de routinier, die in 1988 de 24 uren met Jaguar op zijn naam schreef. ,,Daarnaast willen we een deal met een bandenfabrikant en een motorenfirma. Dat moet ook gemakkelijker nieuwe sponsors opleveren.’’

Lammers kan een druk vervolg van het jaar verwachten, want hij komt met Racing for Holland ook in actie in A1 Grand Prix, het nieuwe winterkampioenschap voor landenteams (,,Je zou het kunnen vergelijken met de Davis-cup met tennis, niet de spelers, maar het land krijgt punten’’). ,,Daar hoeven we gelukkig geen grorte geldbedagen op tafel te leggen.’’ En eventuele coureurs? ,,Die presenteren we in september.’’ Het kampioenschap gaat in september op Brands Hatch van start.

Nog even terug naar Le Mans. Is een podium echt reëel? ,,We hebben recent getest met een aangepaste achtertrein, met andere draagarmen en schokbrekers’’, vertelt Lammers. ,,Op Magny-Cours was dat. Dat ging heel goed. We verliezen iets aan topsnelheid, maar pakken tijd terug met heel veel stabiliteit. En dus zou dat podium best wel eens mogelijk kunnen zijn!’’

De eerste vrije trainingen zijn zondag 5 juni op Le Mans, de kwalificatie is een week later. De race start zaterdag 18 juni om 16.00 uur.