Jerez: De la Rosa aan kop ondanks valse start
Pedro de la Rosa heeft de tweede testdag in het jaar als snelste afgesloten. De testcoureur van McLaren rondde woensdag het Spaanse Jerez met een 1:16.509 bijna anderhalve seconde sneller dan Michael Schumacher, die gisteren nog de beste dagtijd liet noteren met zijn Ferrari. De Duitser kwam ditmaal niet verder dan de tweede positie. Die anderhalve seconde gaven overigens wel een vertekend beeld, want de Spanjaard reed met een ongelimiteerde V10-motor. Dat betekent een voordeel ten opzichte van de voorgeschreven V8, precies zoals de FIA graag wil om de snelheden terug te dringen. Ondanks de snelle tijd was het geen probleemloze dag voor de McLaren-testcoureur. Al in zijn eerste ronde, na luttele meters op het circuit, viel zijn McLaren stil.
Morele winnaar van vandaag was Michael Schumacher. Dinsdag reed de Duitser de snelste tijd, vandaag was hij de snelste coureur met een V8-motor. Wel moest hij anderhalve seconde toegeven op De la Rosa, maar hij was ook een halve seconde sneller dan Ricardo Zonta in de door een V8 aangedreven Toyota. Overigens reed de Ferrari-coureur maar 53 ronden omdat zijn auto aan het einde van de testdag plotseling stopte op het circuit. Achter Zonta volgde Fernando Alonso, die ook vandaag plaatsnam in de R25. Teamgenoot Giancarlo Fisichella reed opnieuw in de nieuwe auto. En hij kende alweer een goede dag, want hij reed 65 probleemloze ronden. Ook zijn snelste tijd (goed voor P6) was niet slecht, dat is opvallend want de nieuwe Renault reed met een standaardafstelling. De twee Renault-coureurs werden gesplitst door BMW-coureur Nick Heidfeld, die in een maagdelijk witte auto reed. De Duitser was bezig met het testen van een nieuw traction control-systeem. Nico Rosberg was nipt langzamer dan Ralf Schumacher en reed de achtste tijd, wel zorgde hij twee keer voor een neutralisatie van de testdag. Het aantal ronden van de Williams-coureur stond echter niet in verhouding met het aantal van Anthony Davidson. Op Honda’s eerste testdag van 2006 reed hij met een V8-krachtbron niet minder dan 112 ronden. Ook James Rossiter was op dreef, hij legde acht ronden minder af. De beide Red Bull-teams eindigden samen met Alexander Wurz in de achterhoede. Waar de Oostenrijkse coureur een rustige eerste testdag beleefde, kende David Coulthard opnieuw een dag vol problemen. Na twee ronden liet zijn auto hem in de steek, waarna hij ’s middags pas weer verder kon testen. Dat stelde Vitantonio Liuzzi in staat een snellere rondetijd neer te zetten namens Scuderia Toro Rosso, dat vandaag boven haar ’grote broertje’ eindigde.
De tijden:
1. P. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:16.509, 86 ronden *
2. M. Schumacher, Ferrari (B) 1:17.970, 53
3. R. Zonta, Toyota (B) 1:18.541, 71
4. F. Alonso, Renault (M) 1:18.697, 104 *
5. N. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:18.817, 56
6. G. Fisichella, Renault (M) 1:19.118, 65
7. R. Schumacher, Toyota (B) 1:19.189, 35
8. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:19.394, 50
9. A. Davidson, Honda (M) 1:19.427, 112
10. L. Badoer, Ferrari (B) 1:19.774, 94 *
11. J. Rossiter, Honda (M) 1:19.891, 104
12. J. Trulli, Toyota (B) 1:19.975, 18
13. G. Paffett, McLaren-Mercedes (M) 1:20.136, 81 *
14. V. Liuzzi, Toro Rosso-Cosworth (M) 1:20.216, 90
15. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1:20.749, 31
16. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:21.198, 31 * V10-motor KVN
Morele winnaar van vandaag was Michael Schumacher. Dinsdag reed de Duitser de snelste tijd, vandaag was hij de snelste coureur met een V8-motor. Wel moest hij anderhalve seconde toegeven op De la Rosa, maar hij was ook een halve seconde sneller dan Ricardo Zonta in de door een V8 aangedreven Toyota. Overigens reed de Ferrari-coureur maar 53 ronden omdat zijn auto aan het einde van de testdag plotseling stopte op het circuit. Achter Zonta volgde Fernando Alonso, die ook vandaag plaatsnam in de R25. Teamgenoot Giancarlo Fisichella reed opnieuw in de nieuwe auto. En hij kende alweer een goede dag, want hij reed 65 probleemloze ronden. Ook zijn snelste tijd (goed voor P6) was niet slecht, dat is opvallend want de nieuwe Renault reed met een standaardafstelling. De twee Renault-coureurs werden gesplitst door BMW-coureur Nick Heidfeld, die in een maagdelijk witte auto reed. De Duitser was bezig met het testen van een nieuw traction control-systeem. Nico Rosberg was nipt langzamer dan Ralf Schumacher en reed de achtste tijd, wel zorgde hij twee keer voor een neutralisatie van de testdag. Het aantal ronden van de Williams-coureur stond echter niet in verhouding met het aantal van Anthony Davidson. Op Honda’s eerste testdag van 2006 reed hij met een V8-krachtbron niet minder dan 112 ronden. Ook James Rossiter was op dreef, hij legde acht ronden minder af. De beide Red Bull-teams eindigden samen met Alexander Wurz in de achterhoede. Waar de Oostenrijkse coureur een rustige eerste testdag beleefde, kende David Coulthard opnieuw een dag vol problemen. Na twee ronden liet zijn auto hem in de steek, waarna hij ’s middags pas weer verder kon testen. Dat stelde Vitantonio Liuzzi in staat een snellere rondetijd neer te zetten namens Scuderia Toro Rosso, dat vandaag boven haar ’grote broertje’ eindigde.
De tijden:
1. P. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:16.509, 86 ronden *
2. M. Schumacher, Ferrari (B) 1:17.970, 53
3. R. Zonta, Toyota (B) 1:18.541, 71
4. F. Alonso, Renault (M) 1:18.697, 104 *
5. N. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:18.817, 56
6. G. Fisichella, Renault (M) 1:19.118, 65
7. R. Schumacher, Toyota (B) 1:19.189, 35
8. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:19.394, 50
9. A. Davidson, Honda (M) 1:19.427, 112
10. L. Badoer, Ferrari (B) 1:19.774, 94 *
11. J. Rossiter, Honda (M) 1:19.891, 104
12. J. Trulli, Toyota (B) 1:19.975, 18
13. G. Paffett, McLaren-Mercedes (M) 1:20.136, 81 *
14. V. Liuzzi, Toro Rosso-Cosworth (M) 1:20.216, 90
15. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1:20.749, 31
16. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:21.198, 31 * V10-motor KVN