Jerez: De la Rosa de snelste
Geen Honda of Renault, maar een McLaren reed vandaag in Jerez de snelste tijd van de dag. Pedro de la Rosa bleef Renault-rijder Giancarlo Fisichella met een 1:17.452 nipt voor. Ook Williams’ Mark Webber zorgde voor een kleine verrassing door als derde te eindigen.
De snelle tijd van De la Rosa betekent echter niet direct dat McLaren de weg naar boven is ingeslagen. De Spanjaard reed immers nog met de MP4-20 van afgelopen seizoen, die is uitgerust met een V10-krachtbron. Met de nieuwe auto kwam Kimi Raikkonen vandaag niet verder dan de negende positie. McLaren kwam voor de tweede maal in actie met de gloednieuwe V8-krachtbron van Mercedes onder de kap van de MP4-21, waarmee het team het gat met de kop hoopt te dichten. Giancarlo Fisichella nam vandaag het stuurtje over van Fernando Alonso. De Italiaan kwam na 77 rondjes tot de tweede tijd van de dag. Voor Renault maakte ook testcoureur Heikki Kovalainen kilometers. Toch was er geen enkel moment dat er twee Renaults tegelijkertijd op de baan te bewonderen waren. Het Italiaans-Finse duo moest namelijk een achtervleugel delen. Kovalainen reed dan ook slechts zestig ronden. Hij reed daarbij de zevende tijd. Bij Williams zorgde Mark Webber voor lachende gezichten. Hij liet de derde tijd noteren. Bemoedigend was dat Webber niet reed met de naadloos overschakelende versnellingsbak, maar met een ‘traditionele’ bak. Daarmee gaat het Engelse team dit jaar racen totdat de ‘seamles shift gearbox’ betrouwbaar is. De Australische coureur reed overigens 104 rondjes, ofwel anderhalve Grand Prix-afstand. Ook het BMW Sauber F1 Team maakte indruk. Jacques Villeneuve eindigde op de vijfde positie, vlak voor teammaat Nick Heidfeld. Het enige smetje op de dag van BMW-Sauber was een probleem met de benzinetoevoer aan Heidfelds F1.06-bolide. Daardoor verloor de Duitse coureur kostbare tijd. Terwijl Villeneuve 110 ronden reed, kwam Heidfeld daardoor niet verder dan 62 omwentelingen. Beide coureurs testten Michelin-banden voor de Grand Prix van Bahrein. Bij Scuderia Toro Rosso stond de testdag zoals bekend in het teken van het debuut van de nieuwe machine, ziehier. Vitantonio Liuzzi reed in totaal 79 ronden met de STR01, zoals de auto heet. Zonder problemen verliep de eerste ‘werkdag’ van de STR01 niet. Tegen het einde van de middag viel de bolide stil door een elektronisch probleem. Toch kijkt het B-team van Red Bull tevreden terug op de eerste testdag met de STR01. Want behalve een behoorlijk aantal kilometers (ruim driehonderd), reed Liuzzi met de auto een respectabele tijd. Hij was nog geen twee seconden langzamer dan De la Rosa en bleef beide MF1 Racing-coureurs ruim voor. Christijan Albers en Tiago Monteiro moesten meer dan een tel toegeven op Liuzzi. Het duo deelde de nieuwe M16, waarbij de Nederlander de snelste was. De tijden:
1. P. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:17.451, 123 ronden *
2. G. Fisichella, Renault (M) 1:17.479, 76
3. M. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:17.767, 104
4. J. Button, Honda (M) 1:17.990, 118
5. J. Villeneuve, BMW-Sauber (M) 1:18.179, 111
6. N. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:18.278, 63
7. H. Kovalainen, Renault (M) 1:18.542, 45
8. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:18.843, 60
9. K. Raikkonen, McLaren-Mercedes (M) 1:18.929, 40
10. J. Trulli, Toyota (B) 1:19.083, 103
11. R. Schumacher, Toyota (B) 1:19.320, 107
12. V. Liuzzi, Toro Rosso-Cosworth (B) 1:19.394, 79 *
13. C. Albers, MF1-Toyota (B) 1:20.685, 90
14. T. Monteiro, MF1-Toyota (B) 1:20.922, 63 * V10-motor (begrensd) PPB
De snelle tijd van De la Rosa betekent echter niet direct dat McLaren de weg naar boven is ingeslagen. De Spanjaard reed immers nog met de MP4-20 van afgelopen seizoen, die is uitgerust met een V10-krachtbron. Met de nieuwe auto kwam Kimi Raikkonen vandaag niet verder dan de negende positie. McLaren kwam voor de tweede maal in actie met de gloednieuwe V8-krachtbron van Mercedes onder de kap van de MP4-21, waarmee het team het gat met de kop hoopt te dichten. Giancarlo Fisichella nam vandaag het stuurtje over van Fernando Alonso. De Italiaan kwam na 77 rondjes tot de tweede tijd van de dag. Voor Renault maakte ook testcoureur Heikki Kovalainen kilometers. Toch was er geen enkel moment dat er twee Renaults tegelijkertijd op de baan te bewonderen waren. Het Italiaans-Finse duo moest namelijk een achtervleugel delen. Kovalainen reed dan ook slechts zestig ronden. Hij reed daarbij de zevende tijd. Bij Williams zorgde Mark Webber voor lachende gezichten. Hij liet de derde tijd noteren. Bemoedigend was dat Webber niet reed met de naadloos overschakelende versnellingsbak, maar met een ‘traditionele’ bak. Daarmee gaat het Engelse team dit jaar racen totdat de ‘seamles shift gearbox’ betrouwbaar is. De Australische coureur reed overigens 104 rondjes, ofwel anderhalve Grand Prix-afstand. Ook het BMW Sauber F1 Team maakte indruk. Jacques Villeneuve eindigde op de vijfde positie, vlak voor teammaat Nick Heidfeld. Het enige smetje op de dag van BMW-Sauber was een probleem met de benzinetoevoer aan Heidfelds F1.06-bolide. Daardoor verloor de Duitse coureur kostbare tijd. Terwijl Villeneuve 110 ronden reed, kwam Heidfeld daardoor niet verder dan 62 omwentelingen. Beide coureurs testten Michelin-banden voor de Grand Prix van Bahrein. Bij Scuderia Toro Rosso stond de testdag zoals bekend in het teken van het debuut van de nieuwe machine, ziehier. Vitantonio Liuzzi reed in totaal 79 ronden met de STR01, zoals de auto heet. Zonder problemen verliep de eerste ‘werkdag’ van de STR01 niet. Tegen het einde van de middag viel de bolide stil door een elektronisch probleem. Toch kijkt het B-team van Red Bull tevreden terug op de eerste testdag met de STR01. Want behalve een behoorlijk aantal kilometers (ruim driehonderd), reed Liuzzi met de auto een respectabele tijd. Hij was nog geen twee seconden langzamer dan De la Rosa en bleef beide MF1 Racing-coureurs ruim voor. Christijan Albers en Tiago Monteiro moesten meer dan een tel toegeven op Liuzzi. Het duo deelde de nieuwe M16, waarbij de Nederlander de snelste was. De tijden:
1. P. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1:17.451, 123 ronden *
2. G. Fisichella, Renault (M) 1:17.479, 76
3. M. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:17.767, 104
4. J. Button, Honda (M) 1:17.990, 118
5. J. Villeneuve, BMW-Sauber (M) 1:18.179, 111
6. N. Heidfeld, BMW-Sauber (M) 1:18.278, 63
7. H. Kovalainen, Renault (M) 1:18.542, 45
8. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:18.843, 60
9. K. Raikkonen, McLaren-Mercedes (M) 1:18.929, 40
10. J. Trulli, Toyota (B) 1:19.083, 103
11. R. Schumacher, Toyota (B) 1:19.320, 107
12. V. Liuzzi, Toro Rosso-Cosworth (B) 1:19.394, 79 *
13. C. Albers, MF1-Toyota (B) 1:20.685, 90
14. T. Monteiro, MF1-Toyota (B) 1:20.922, 63 * V10-motor (begrensd) PPB