Jerez: Wurz sneller dan de Honda’s
Op de dag dat MF1 Racing voor het eerst met de M16 in actie kwam, was het Alexander Wurz die indruk maakte. De Oostenrijkse testcoureur van Williams was met een 1:18.144 sneller dan de Honda’s, waarvan in 2006 veel wordt verwacht. Met de M16 liet Christijan Albers vandaag in Jerez de zevende tijd noteren.
Wurz maakte kilometers met de Williams FW28, die is voorzien van een naadloos overschakelende versnellingsbak. Het principe van de ‘seamles shift gearbox’ is heel simpel: supersnel, naadloos overschakelen van de ene versnelling naar de andere. Het team wil zo snel mogelijk met de bak gaan racen. Maar dan moet deze wel betrouwbaar zijn. Wat dat betreft zag het er vandaag niet erg hoopvol uit. Wurz’ bolide viel tot tweemaal toe stil op de baan. Hij kwam daardoor niet verder dan 48 ronden. Jenson Button reed bijna 100 ronden meer. De Honda-coureur passeerde start/finish maarliefst 148 maal, wat neerkomt op ruim twee Grand Prix-afstanden. Honda simuleerde met beide coureurs een race-afstand. Dat ook Rubens Barrichello er goed bij zat en probleemloos een flink aantal rondjes reed (112), is dan ook bemoedigend te noemen. De Braziliaan reed de derde tijd en was nog geen vier tienden langzamer dan Wurz. Nico Rosberg kwam achter het stuur van de tweede FW28 overigens tot 84 ronden en de vierde tijd. Christijan Albers beleefde een ongelukkig einde van zijn eerste werkdag met de MF1 Toyota M16, die afgelopen vrijdag werd onthuld. De Nederlander belandde vijf minuten voor het einde van de sessie met de nieuwe auto in de grindbak. Toch zal hij niet teleurgesteld terugkijken op deze testdag. Hij reed immers zonder noemenswaardige problemen 74 rondjes. Teamgenoot Tiago Monteiro deed er drie minder. Ook wat betreft rondetijd troefde Albers de Portugees af. Daarbij moet echter wel aangetekend worden dat Monteiro het moest doen met de EJ15B van afgelopen seizoen, uitgerust met V8-motor. De tijden:
1. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1:18.144, 48 ronden
2. J. Button, Honda (M) 1:18.250, 141
3. R. Barrichello, Honda (M) 1:18.626, 112
4. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:18.735, 84
5. R. Zonta, Toyota (B) 1:20.162, 85
6. O. Panis, Toyota (B) 1:20.339, 79
7. C. Albers, MF1-Toyota (B) 1:21.551, 74
8. T. Monteiro, MF1-Toyota (B) 1:22.318, 71 PPB
Wurz maakte kilometers met de Williams FW28, die is voorzien van een naadloos overschakelende versnellingsbak. Het principe van de ‘seamles shift gearbox’ is heel simpel: supersnel, naadloos overschakelen van de ene versnelling naar de andere. Het team wil zo snel mogelijk met de bak gaan racen. Maar dan moet deze wel betrouwbaar zijn. Wat dat betreft zag het er vandaag niet erg hoopvol uit. Wurz’ bolide viel tot tweemaal toe stil op de baan. Hij kwam daardoor niet verder dan 48 ronden. Jenson Button reed bijna 100 ronden meer. De Honda-coureur passeerde start/finish maarliefst 148 maal, wat neerkomt op ruim twee Grand Prix-afstanden. Honda simuleerde met beide coureurs een race-afstand. Dat ook Rubens Barrichello er goed bij zat en probleemloos een flink aantal rondjes reed (112), is dan ook bemoedigend te noemen. De Braziliaan reed de derde tijd en was nog geen vier tienden langzamer dan Wurz. Nico Rosberg kwam achter het stuur van de tweede FW28 overigens tot 84 ronden en de vierde tijd. Christijan Albers beleefde een ongelukkig einde van zijn eerste werkdag met de MF1 Toyota M16, die afgelopen vrijdag werd onthuld. De Nederlander belandde vijf minuten voor het einde van de sessie met de nieuwe auto in de grindbak. Toch zal hij niet teleurgesteld terugkijken op deze testdag. Hij reed immers zonder noemenswaardige problemen 74 rondjes. Teamgenoot Tiago Monteiro deed er drie minder. Ook wat betreft rondetijd troefde Albers de Portugees af. Daarbij moet echter wel aangetekend worden dat Monteiro het moest doen met de EJ15B van afgelopen seizoen, uitgerust met V8-motor. De tijden:
1. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1:18.144, 48 ronden
2. J. Button, Honda (M) 1:18.250, 141
3. R. Barrichello, Honda (M) 1:18.626, 112
4. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1:18.735, 84
5. R. Zonta, Toyota (B) 1:20.162, 85
6. O. Panis, Toyota (B) 1:20.339, 79
7. C. Albers, MF1-Toyota (B) 1:21.551, 74
8. T. Monteiro, MF1-Toyota (B) 1:22.318, 71 PPB