Robert Doornbos is Jordan volgens teambaas Colin Kolles nog 150.000 euro schuldig. Dit bedrag zijn Jordan en het management van Doornbos in juli overeengekomen om de tussentijdse overstap van Doornbos naar Minardi mogelijk te maken. Volgens de teambaas is er nog niets betaald. Kolles zegt dat hij juridische stappen gaat ondernemen tegen de Nederlander. Doornbos’ manager Marco Zecchi is niet onder de de indruk. ,,Laat de rechter maar bepalen wie gelijk heeft.’’
 
(Door Ronald van Dam)

Colin Kolles heeft Formule1.info en het Algemeen Dagblad in Monza het document laten zien waarin staat dat Robert Doornbos 150.000 euro aan Jordan Grand Prix moet betalen om als een ‘vrij man’ naar Minardi te kunnen vertrekken. Marco Zecchi is ziedend dat Kolles deze overeenkomst aan Formule1.info en het AD heeft getoond. ,,Het zegt alles over deze man. Dit is iets tussen Jordan en ons. Het had onder ons moeten blijven. Maar ik ben blij dat hij het document aan jullie heeft laten zien. Dat zal hem niet helpen voor de rechter.’’

Kolles begrijpt niet waarom die 150.000 euro nog niet is betaald: ,,Er was al een contract en daarin stond ook iets over een tussentijds vertrek. Beide partijen interpreteerden dat op een andere manier, maar om Roberts vertrek toch mogelijk te maken is er op verzoek van zijn mensen een nieuwe overeenkomst op papier gezet. En dat is het document dat ik je hier laat zien. Ondertekend door ons en door Eagle Corporate S.A. dat optreedt namens Doornbos. Let wel: het is door hen opgesteld.’’

In het document staat dat het bedrag van 150.000 euro op 21 juli betaald had moeten zijn. Kolles: ,,Maar het is inmiddels 3 september en we hebben nog geen euro gezien. Kijk, het gaat niet om de hoogte van het bedrag. Mijnheer Shnaider (de eigenaar van Jordan – RvD) ligt daar niet wakker van. Maar al was het vijf euro geweest. Een afspraak is een afspraak. Het feit is dat hij ons geld schuldig is.’’

Zecchi heeft vanzelfsprekend een hele andere kijk op de zaak. ,,Vanaf het moment dat Robert bij Jordan als vrijdagcoureur ging rijden heb ik altijd gezegd: als hij ergens anders een racestoeltje kan krijgen dan moeten jullie hem onmiddellijk laten gaan. Zo stond het ook in het contract. Maar toen die situatie zich vlak voor de Grand Prix van Duitsland daadwerkelijk voordeed kwam Kolles opeens met een ander contract waarin een opzegtermijn van twee weken stond. Die tijd hadden ze nodig om een vervanger voor Robert te vinden. Dat had betekend dat Robert pas na Hongarije in had kunnen stappen bij Minardi.’’

Dus werd er snel een nieuw document opgesteld, zodat Doornbos al in Duitsland aan de slag kon bij Minardi. Zecchi: ,,En dat is ook door onze mensen van Eagle Corporate getekend. We hadden dat document nodig om aan de FIA te kunnen laten dat Robert door Jordan was vrijgegeven. Inderdaad, er staat ook in dat we 150.000 euro moeten betalen. Maar wat gebeurt er in Hockenheim? Ze halen al onze sponsorlogo’s van de auto af en stellen Nicolas Kiesa aan als vrijdagrijder. Ik weet honderd procent zeker dat Kiesa daar niet gratis in die auto zit. Je mag mij eens uitleggen waarom wij dan ook nog een keer aan Jordan zouden moeten betalen. Hij heeft het geld van Kiesa al, maar hij wil ook ons geld. Weet je dat hij me al vervelende sms-jes heeft gestuurd. Ik beschouw dat als een fysieke bedreiging. Zoiets heb ik in mijn hele loopbaan als manager nog nooit meegemaakt.’’

Voor Colin Kolles geldt maar één ding: afspraak is afspraak. Hij wil die 150.000 euro terug. ,,Kijk’’, zegt Kolles. ,,Toen zij ons lieten weten dat Robert naar Minardi kon om races te gaan rijden hebben we niet moeilijk gedaan. We hebben hem zelfs nog gewoon zijn test met de Jordan in Paul Ricard laten doen. En dan dit. Ze denken dat ze sterk staan, maar ik waarschuw ze: wij gaan juridische stappen ondernemen. Er zijn regels in het leven. Een rood licht is een rood licht. Daar stop je voor. Als je een document tekent waardoor het mogelijk wordt dat een rijder van zijn contractuele verplichtingen wordt vrijgesteld, moet je je ook aan die overeenkomst houden. Maar zij proberen met onze voeten te spelen.’’

Zecchi: ,,Zegt Kolles dat ze niet moeilijk hebben gedaan? Hou op zeg. Hij is degene die ons altijd heeft gebeld, hij vroeg ons altijd Jordan een plezier te doen. Teken nergens anders zeiden ze afgelopen winter, wij willen Robert. Hij is onze toekomst. Wij hebben Jordan altijd geholpen. En nu het moment daar was om ons een plezier te doen krijgen we dit. Eerst met een opzegtermijn op de proppen komen en nu ook de boel op straat gooien.’’

Volgens Kolles kan Doornbos wel vergeten dat hij ooit nog een meter in een auto van Midland rijdt. ,,Misschien gaat hij nog eens naar Ferrari, weet ik veel, maar zolang mijnheer Shnaider de baas is bij Midland zal hij hier niet meer rijden. Dit is een serieuze business.’’

Geconfronteerd met deze woorden van Kolles barst Marco Zecchi bijna in lachen uit. ,,Godzijdank hoeft Robert daar niet meer te rijden. Al beschikken ze volgend jaar over een chassis van McLaren en een Ferrari-motor. Never! In Monaco heb ik al tegen mijnheer Shnaider gezegd: als mensen als Kolles het hier voor het zeggen hebben rijdt Robert hier niet meer. Maar ik heb daar naar buiten toe nooit over gesproken. Waarom? Omdat ik nog jarenlang in deze business wil blijven werken. En omdat je zulke dingen binnenskamers houdt. Kijk. Mijnheer Kolles zal best een geweldige tandarts zijn, misschien wel de beste ter wereld (Kolles heeft een tandheelkundige kliniek in Duitsland – RvD). Maar als ik als manager van een Formule 1-coureur besluit morgen tandarts te worden weet ik niet hoe goed ik daar in ben. Snap je wat ik bedoel? Robert nooit meer bij Midland? Toe maar! Zie ik er bang uit? Als Ron Dennis dat nou had gezegd. Mijnheer Kolles gedraagt zich als een klein kind dat naar zijn vader loopt en zegt: hij heeft mijn speelgoed kapot gemaakt. Weet je wat mijn vader dan tegen me zou zeggen: pas wat beter op je speelgoed, jongen.’’