Robert Kubica verwacht dat in Canada duidelijk wordt hoe goed hij zich heeft aangepast aan de Bridgestone-banden. ,,Vorig jaar was ik in het voordeel vanwege mijn rijstijl, eens zien hoe dat nu is.”Net als Christijan Albers, en in mindere mate ook Fernando Alonso en Kimi Raikkonen, heeft Kubica zich aan moeten passen aan de nieuwe, hardere Bridgestone-banden. ,,Alsof je opnieuw moet leren lopen”, zei de Pool daar afgelopen winter over.

Langzaam maar zeker begint de BMW Sauber-coureur zich meer in zijn element te voelen op het Japanse rubber. ,,Ik ben benieuwd wat in Montréal het verschil is tussen de Bridgestones en de Michelins van vorig jaar. Volgend weekend krijg ik antwoord op die vraag”, zegt hij in een vooruitblik op de Canadese Grand Prix.

Kubica houdt er van om lekker agressief in te sturen, maar dat is juist iets dat wordt afgeraden op de hardere compound van Bridgestones eenheidsband. ,,Door mijn rijstijl had ik vorig jaar een voordeel, maar nu heb ik daar niets meer aan. Ik moet heel anders rijden en aangezien Montréal één van mijn favoriete circuits is zal het verschil hier duidelijk merkbaar zijn. Even afwachten dus.”

Wat ook even afwachten is, is hoe groot het gat met de McLarens en de Ferrari's is op het Circuit Gilles Villeneuve. ,,Zodra we met de auto van vorig jaar op een circuit kwamen waar je met minder downforce moest rijden, waren de prestaties beter”, is hij hoopvol gestemd. ,,En tijdens de tests op de Canada-configuratie in Paul Ricard ging het prima, dus ik heb goede hoop.”

Als het een beetje meezit kan Kubica er, samen met teamgenoot Nick Heidfeld, voor zorgen dat BMW Sauber na de Grand Prix van Canada meer punten heeft gescoord dan heel vorig seizoen. Het team eindigde na achttien races op 36 WK-punten, nu staat de teller na vijf Grand Prix' al op dertig.

KVN