Kubica: ‘Strategie pakte slecht uit’
45 ronden duurde het voordat Robert Kubica in Monaco zijn eerste pitstop maakte. Naderhand had hij daar alleen een beetje spijt van. ,,Achteraf praten is altijd makkelijk, maar de strategie was niet optimaal.”Vooraf was al min of meer bekend dat de Pool veel benzine mee zou nemen in de race. Dat klopte. Des te zuurder was het voor hem dat hij bij de start een plek verloor aan Rubens Barrichello en slechts vanwege de pitstops naar voren kwam.
,,De strategie betaalde zich niet uit. We hadden rekening gehouden met een safetycar-periode, maar die bleef uit”, jammerde de BMW Sauber-coureur. ,,Ik denk dat het mogelijk was geweest om hoger te eindigen. Maar goed, ik heb weer wat belangrijke punten gescoord.”
Toen hij eenmaal vrij baan en een lichte auto had, demonstreerde hij nog wel even de daadwerkelijke snelheid van de F1.07. Hoe dichter zijn pitstop naderde, des te sneller werd Kubica. Op een gegeven moment was hij zelfs, samen met Fernando Alonso, de snelste man op het circuit.
Helemaal vanzelf ging dat niet. Kubica gaf te kennen dat hij last had van flink wat technische problemen. ,,Er was een sensor kapot gegaan, daardoor moest ik het een tijdlang zonder traction control doen. Dan was er nog een probleem met de remmen, wat al snel na de start begon. Ik moest pompend remmen. Zeker niet optimaal.”
Ondanks de problemen had Kubica op de finishstreep vier tellen voorsprong op teamgenoot Nick Heidfeld. De Duitser zei deze seconden te hebben verloren toen hij op een ronde werd gezet door de McLarens.
KVN