Vooraf werd gevreesd voor een totale dominantie van Red Bull Racing. Lewis Hamilton houdt Sebastian Vettel echter in het zicht. Minder rooskleurig is het voor Vettels titelrivaal Fernando Alonso, die blijft steken op de negende tijd.

Terwijl alles en iedereen in Austin het hele weekend al hulpeloos over de baan glibbert, lijkt de Red Bull van Sebastian Vettel op rails te lopen. Geen wonder dus dat de concurrentie rekening hield met een verpletterende poleposition voor de regerend wereldkampioen. Na de kwalificatie valt de schade mee: Vettel start de eerste Grand Prix op het Circuit of the America’s weliswaar vanaf pole, maar in Lewis Hamilton is er in elk geval één man die hem een beetje kan bijhouden. De Brit weet zijn McLaren tot op slechts een tiende achterstand van de RB8 te rijden.

Vettel schrikt zelf ook van de onverwachte snelheid die Hamilton uit zijn auto weet te persen. Als Hamilton in zijn laatste vliegende ronde tot op 0,051 seconde van Vettel komt, is Vettel eigenlijk al van plan om er een punt achter te zetten. Geconfronteerd met Hamiltons tijd scherpt Vettel zijn eigen tijd met nog eens ruim twee tienden aan, waardoor de uiteindelijk achterstand van Hamilton nu 0,109 bedraagt.

In beide teams is er een riant verschil tussen de twee teamgenoten. Red Bulls Mark Webber slaagt er het hele weekend niet in om in de buurt van Vettel te komen en geeft ook nu ruim een halve tel toe op Vettel. Hij is er opmerkelijk genoeg nog steeds derde mee. Voor Jenson Button ligt de oorzaak van het verschil met Hamilton buiten hemzelf. Al in Q2 treedt er een probleem met de elektronica van zijn auto op, waardoor Button op fietssnelheid terug naar de pits moet. In de slotseconden wordt hij uit de toptien gewipt en zit zijn middag er dus op.

Bij Mercedes is het onderlinge verschil tussen Michael Schumacher en Nico Rosberg eveneens enorm. Anderhalve seconde komt Rosberg tekort op zijn teamgenoot, die in tegenstelling tot Rosberg dus wel door mag naar Q3 en daarin tot de zesde tijd reikt. Schumacher schuift, net als een aantal van zijn collega’s, zelfs nog een plekje op omdat Romain Grosjean (vierde) door een versnellingsbakwissel vijf plaatsen moet inleveren.

Maar de pijn is het grootst bij Fernando Alonso, die zijn kansen op de wereldtitel ziet slinken door zijn beroerde negende kwalificatietijd. De Ferrari heeft de grootste moeite om zijn banden op bedrijfstemperatuur te krijgen en in het korte tijdsbestek van Q3 slaagt Alonso daar dan ook niet in. Illustratief voor Alonso’s problemen is dat teamgenoot Felipe Massa de Spanjaard bij wijze van hoge uitzondering de baas is.

Achterin geen grote drama’s: Ondanks een probleem aan de HRT van Narain Karthikeyan weet de Indiër evenals zijn teamgenoot De la Rosa binnen de voorgeschreven 107 procent van de poletijd te blijven. In de strijd om de kruimels is opvallend is dat de beide Marussia’s sneller zijn dan de Caterham-coureurs:Glock en Pic starten morgen als negentiende en twintigste, terwijl Petrov en Kovalainen het met de 21ste en 22ste plek moeten stellen.

 

Bekijk hier de volledige uitslag: