Vanaf de eerste minuut, vanaf de eerste ronde van de wintertests wist Williams dat het niet goed zat met haar 2018-auto, de FW41. Dat heeft technisch directeur Paddy Lowe toegegeven.

“Vanaf de eerste minuut dat we met deze auto de baan op gingen in Barcelona was het duidelijk dat er issues mee waren”, verwijst Lowe in gesprek met RaceFans naar de wintertests van begin dit jaar. Williams heeft nog geen updates gebracht om die problemen op te lossen – “dus er is ook geen reden om te verwachten dat het ineens beter gaat” – maar werkt daar wel aan, zo vertelt Lowe.

Williams’ technisch directeur Paddy Lowe.

Het gaat volgens de technisch directeur namelijk om problemen die Williams begrijpt (“dat denken we althans”) al biedt dat volgens hem alsnog geen garanties. “Want die heb je niet in deze sport. Het goede nieuws is echter dat het achterhalen van problemen en bedenken van oplossingen je goede hoop geeft voor de toekomst.”

Die toekomst is daarbij nog altijd 2018, benadrukt hij: “We schrijven dit seizoen niet af.” Lowe erkent daarbij wel dat de slechte seizoensstart – met Williams dat met vier punten laatste in het WK staat – ook een effect heeft op 2019. Vooral het strikken van nieuwe sponsoren is volgens Lowe lastig nu het team niet goed presteert. “Ook dat is hoe deze sport werkt.”

Met Williams dat al weet dat het titelsponsor Martini eind 2018 verliest, is dat uiteraard niet prettig, erkent Lowe. “Het enige dat we kunnen doen – en dan heb ik het ook over mezelf, want ik zit nu twaalf maanden bij dit team – is erkennen dat we ons werk niet goed genoeg hebben gedaan, vaststellen wat we moeten doen en hard aan de slag.”

Sergej Sirotkin onderweg in de moeilijk te besturen Williams FW41.