Lucky Strike stopt definitief als sponsor
British American Tobacco, het sigarettenconcern dat onder andere Lucky Strike onder haar hoede heeft, trekt zich aan het einde van dit seizoen definitief terug als sponsor in de Formule 1. Dit ondanks het feit dat concurrent Philip Morris (Marlboro) de sponsoring bij Ferrari gaat voortzetten.
In september 2001 ondertekenden de drie grote tabaksfabrikanten in de Formule 1, British American Tobacco, Philip Morris en Japan Tobacco (Mild Seven) een overeenkomst, waarin werd verklaard dat de bedrijven zich aan het einde van 2006 vrijwillig zouden terugrekken uit de Formule 1. Maar de zogeheten ‘International Marketing Standards’ worden hoogstwaarschijnlijk verbroken door Philip Morris, die met het merk Marlboro Ferrari wil blijven sponsoren tot aan 2011. Deze beslissing hadden de overige tabaksfabrikanten op andere gedachten kunnen brengen, maar Mild Seven maakte deze week bekend dat het zich gewoon zal terugtrekken en Lucky Strike is nu hetzelfde van plan. ,,Dit is definitief”, zegt Gary Carey, hoofd sponsoring van British American Tobacco aan Autosport. ,,De reden hiervoor is omdat we de International Marketing Standards hebben ondertekend. Dat is een niet-bindende overeenkomst tussen ons, Philip Morris en andere tabaksfabrikanten, waarin we allemaal hebben besloten om ons aan het eind van 2006 terug te trekken als sponsors in de autosport.” Volgens Carey heeft Philip Morris duidelijk besloten om de overeenkomst te verbreken door de komende jaren met Ferrari in zee te gaan. Carey: ,,Ze hebben het recht om dat te doen, het niet tegen in strijd met de wet.” Lucky Strike gaat nu op andere manieren aan de slag om het sigarettenmerk te promoten. ,,Het belangrijkste voor ons is dat we de locale wetten altijd zullen respecteren, ook als anderen dat niet doen”, aldus Carey. LP