Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt dat het kampioenschapsteam haar focus enigszins van de kwalificatie naar de race moet verleggen, nadat in Australië is gebleken dat de afstelling waar het in de kwalificatie dominant mee was in de race niet goed werkte.

“We hadden verwacht in Australië zowel op slicks, intermediates als regenbanden veruit het snelst te zijn, maar tijdens de race werd wel duidelijk dat dit een misvatting was”, erkent Marko in gesprek met het Oostenrijkse ServusTV, dat onderdeel is van het Red Bull-imperium.

“Racewinnaar Kimi Räikkönen maakte namelijk niet alleen een pitstop minder dan wij, hij wist ook nog eens continu snellere rondetijden te rijden zonder daarbij last te hebben van de hoge bandenslijtage waar wij mee worstelden.”

“We moeten de banden dus écht beter onder de knie krijgen”, weet Marko, die denkt dat de oplossing in de afstelling van de Red Bull-bolides te vinden is: “Sebastian Vettel reed met een auto die te ‘hard’ was afgesteld, daardoor kreeg hij de banden in de race niet goed op temperatuur en kwam hij snelheid te kort.”

“Mark Webber reed daarentegen met een nét iets andere afstelling, en dat was volgens onze data gelijk al een stukje beter”, vertelt de Oostenrijker. “Om de bandenslijtage in te perken en het operating window te verbreden, moeten we dus naar de set-up kijken.”

“Daarbij moeten we ook leren ons niet blind te staren op de kwalificatie”, benadrukt Marko. “Er zijn immers belangrijker zaken dan snel zijn over één enkele ronde, zoals bijvoorbeeld snel zijn over een hele raceafstand, waar we ons vanaf nu dus meer op gaan richten.”