Marussia gaat in zee met Ferrari. Het Brits-Russische team maakt vanaf volgend seizoen gebruik van de motoren, versnellingsbakken en KERS uit Maranello. Tegelijkertijd stapt technisch adviseur Pat Symonds op.

Dat maakte Marussia vanmorgen bekend in een persbericht dat behoudens de gebruikelijke plichtplegingen over toewijding en historische waarde ook het afscheid van Cosworth aankondigt. De onafhankelijke Britse motorenbouwer vertrekt vier jaar na zijn rentree met stille trom en zonder veel aansprekende resultaten alweer uit de Formule 1.

De deal tussen Marussia en Ferrari komt niet helemaal onverwacht. Dit seizoen verschaft Marussia immers een zitje aan Jules Bianchi, die is opgenomen in het talentenprogramma van Ferrari. De Fransman nam de plek in van de aanvankelijk gecontracteerde Luiz Razia, maar toen die niet aan zijn sponsorverplichtingen kon voldoen werd Bianchi opgetrommeld. De nu aangekondigde motorendeal voor 2014 zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben.

Ook maakte Marussia zojuist bekend dat de samenwerking met technisch adviseur Pat Symonds per direct heeft beëindigd. Symond mag vanwege zijn aandeel in de crashaffaire van Singapore gedurende vijf jaar na zijn veroordeling in 2008 geen officiele functie bekleden in de Formule 1. Marussia maakte echter op freelancebasis gebruik van de kennis van de Brit, wiens straf overigens dit jaar afloopt. Marussia heeft nog niet bekendgemaakt wie de functie van Symonds overneemt.

.