Dat Scuderia Toro Rosso dit jaar de V10-motor gebruikt is de concurrentie een doorn in het oog. Zo werd onlangs bekend dat Super Aguri en MF1 Racing de FIA middels een brief hebben gevraagd het team uit te sluiten van het scoren van wk-punten voor de contructeurstitel. Dietrich Mateschitz ligt er niet wakker van en stelt dat het team in 2007 misschien ook wel een tiencilinder gebruikt. Het schijnt zelfs dat er een tweede brief naar de FIA op komst is, dit keer namens meer deelnemende teams. Het ligt daarentegen niet in de lijn der verwachtingen dat Red Bull Racing en Ferrari hun handtekening onder deze brief zetten. Dit was bij eerdere gelegenheden ook niet het geval.

Aan de hand van deze brief zou Toro Rosso (nogmaals) aangespoord worden om snel over te stappen op een 2,4 liter V8-krachtbron. De algemene gedachte is immers nog steeds dat Toro Rosso met de drieliter V10 een voordeel heeft ten opzichte van de V8-motoren. En dat terwijl de regel juist van kracht was voor het armlastige Minardi, dat zich geen achtcilinder kon veroorloven.

Nu de kritiek opnieuw toeneemt, heeft Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz in eigen persoon laten weten dat hij niet wakker ligt van de uitlatingen van de concurrentie. Vooral de suggestie dat Toro Rosso genoeg geld heeft om zonder al te veel problemen te switchen naar een V8-krachtbron is hem in het verkeerde keelgat geschoten.

,,Een absurde gedachte. We hebben Minardi overgenomen, inclusief alle bestaande contracten. En één van de contracten die is ondertekend stelt dat wij de Cosworth V10 moeten gebruiken. Ik zou liever vandaag dan morgen een V8-contract afsluiten, maar dat is nu eenmaal niet mogelijk.”

Mateschitz hoopt verder dat de overige teams spoedig inzien dat Toro Rosso geen Minardi is, waar het team vooral in deze situatie nogal eens mee wordt vergeleken. ,,De situatie is compleet anders nu en je kan niet van het team verwachten dat ze eeuwig achteraan blijven rijden. Naar mijn mening zijn de luchtrestrictor en de gestelde limiet aan het toerental meer dan afdoende restricties.”

Afgaande op de commentaren van de Oostenrijker begint het er dus voorzichtig op te lijken dat Toro Rosso ook in 2007 aangedreven wordt door een V10-motor. Zijn reactie is in ieder geval niet geheel ontkennend: hij sluit niets uit. En mocht hij wel een V8-verdrag afsluiten met Cosworth, dan moet deze overeenkomst wel een bepaalde voorwaarden voldoen. ,,We hebben een contract dat tot eind 2007 loopt. Stel dat we toch besluiten om het verdrag om te zetten naar een V8-motor, dan willen we eerst bepaalde garanties. Bijvoorbeeld dat Williams niet voorgetrokken wordt.”

KVN